Dank voor jullie komst vandaag.
Ik ben vandaag in het gezelschap van medewerkers van SEGA en Nintendo, voor een aflevering van Iwata vraagt over Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games. Om te beginnen wil ik jullie vragen te vertellen waar jullie in dit spel aan hebben gewerkt, en aan welke Mario & Sonic-titels jullie in het verleden hebben gewerkt.
Oké, dan zal ik maar beginnen. Ik ben Ohashi, de hoofdproducent van SEGA. Ik was dit keer verantwoordelijk voor het hele project bij SEGA. Ik bepaalde het beleid, coördineerde de ontwikkeling en nam belangrijke inhoudelijke beslissingen over het spel. Ik was tijdens dit project bij alles betrokken.
Je bent al betrokken bij de serie sinds het eerste spel, Mario & Sonic op de Olympische Spelen 1. 1 Mario & Sonic at the Olympic Games: een sportspel dat in Japan in november 2007 werd uitgebracht voor het Wii-systeem, en in januari 2008 voor het Nintendo DS-systeem.
Dat klopt. Ik was de producent van het eerste spel en het deel erna, Mario & Sonic at the Olympic Winter Games 2. We vergrootten het ontwikkelingsteam dit keer, dus ik werkte als hoofdproducent voor SEGA. 2 Mario & Sonic at the Olympic Winter Games: een sportspel voor het Wii- en Nintendo DS-systeem, dat in oktober 2009 werd uitgebracht.
Je vergrootte het ontwikkelingsteam. Is dit spel daarmee SEGA’s grootste productie in de Mario & Sonic-serie?
Ja. Er zijn dit keer meer olympische sporten, en de hoeveelheid bewegingen die we voor de personages maakten loopt in de tienduizenden.
Je zegt ‘tienduizenden’ alsof het niets is, maar er zijn niet veel spellen die dat hebben.
De personages nemen deel aan allerlei sporten. Ze rennen, springen, gooien, zwemmen en slaan, en daar zijn heel veel bewegingen voor nodig.
We moesten het voor die tijd uitbrengen, dus de 100 mensen waar we mee begonnen werden er al snel 130, en toen 150.
Ik ben Kasahara, de regisseur van dit spel. Ik was ook de regisseur voor de Wii- en Nintendo DS-versies van Mario & Sonic at the Olympic Games. Daarna regisseerde ik de Nintendo DS-versie van Mario & Sonic at the Olympic Winter Games. Ik principe maak ik spelcontent, maar ik nam ook beslissingen over het spel, zoals over de besturing en de spelregels, en had de leiding over de kwaliteitscontrole en het schema. Daarbij onderhield ik het contact met Nintendo.
Ik ben Yamane van Nintendo. Ik werkte bij Nintendo als projectmanager aan deze titel. Dit was de eerste keer dat ik aan de serie werkte, maar ik kon tijdens dit project bouwen op mijn ervaring met gebruikersinterfaces, illustraties en meer van dat soort dingen.