Ja, dat klopt.
Omdat Animal Crossing voor Nintendo 64 alleen in Japan verscheen, was de serie eerst uitsluitend op een Japans publiek gericht. Maar toen de vervolgen ook in andere landen werden uitgebracht, verschenen ook feestdagen uit andere landen in het spel. Je hebt zeker veel kennis vergaard over festivals van over de hele wereld.
Toen we bijvoorbeeld het Nintendo DS-spel maakten, zochten we naar feesten die in alle landen werden gevierd, waardoor het gemakkelijker zou worden om het spel te vertalen naar andere markten. Maar tegelijkertijd genieten Japanse spelers juist van typische Japanse evenementen alsSetsubun12 en Tanabata13, omdat het de spelwereld herkenbaarder voor ze maakt.12. Setsubun: Een Japans festival aan het begin van de lente, waarin mensen strooien met geroosterde sojabonen – de zogenaamde ‘geluksbonen’ – om het slechte van het vorige jaar de verdrijven en geluk te brengen naar het komende jaar.13. Tanabata: Ook wel bekend als het Japanse sterrenfestival. Tijdens Tanabata schrijven mensen hun wensen op stroken gekleurd papier die ze aan bamboestokken hangen en buiten hun huis plaatsen op 7 juli. Het woord betekent letterlijk ‘Avond van de zevende’.
Als mensen in het spel kunnen deelnemen aan feesten die ze in het echt ook vieren, ontstaat voor hun gevoel een hechtere band tussen de spelwereld en de echte wereld.
Ja, dat klopt. Op nieuwjaarsavond eten we in Japan bijvoorbeeld boekweitnoedels, maar spelers van buiten Japan kennen dat gebruik niet.
Ons personeel in Europa vroeg ons die druiven als voorwerp toe te voegen. (lacht)
Zo leerden jullie allerlei dingen die alleen mensen weten die zich echt in bepaalde culturen hebben verdiept, nietwaar?
Ja. In dit nieuwe spel hebben we buitenlandse tradities toegevoegd voor de buitenlandse markt, terwijl de Japanse versie tradities heeft die alleen Japanse mensen begrijpen - zoals het strooien met bonen en het eten van een sushirol terwijl je in een bepaalde richting kijkt, iets wat geluk zou brengen tijdens Setsubun.