Het tweede kernelement in het spel is het gebruik van de Nintendo Wi-Fi Connection. We hebben deze niet alleen maar gebruikt omdat we dat ook al eerder hadden gedaan in de DS-versie. We bedachten dat het leuk zou zijn als spelers het internet zouden kunnen gebruiken om de dorpen van hun vrienden te bezoeken, dus hebben we het ook in deze versie gestopt.
Waren er dingen die jullie niet konden doen met de Nintendo Wi-Fi Connection van de DS, maar die jullie wel konden implementeren in de Wii-versie?
Jazeker. Spelers kunnen nu verschillende festiviteiten samen met hun vrienden beleven. In de DS-versie waren er hardware-matige beperkingen, omdat het een draagbaar systeem betrof. Daardoor stopte de gebeurtenis, wanneer de DS-systemen met elkaar communiceerden via het internet. Maar in deze versie kunnen jullie je bij festiviteiten als oudejaarsavond en kermissen allemaal verzamelen in het dorp van een vriend en er samen van genieten.
Dus één speler kan iets zeggen als: “Vandaag vindt er een ------ plaats in mijn dorp, dus kom bij me langs!”
Ja. Hij kon niet optreden wanneer spelers de Nintendo Wi-Fi Connection gebruikten in de DS-versie. Als je vrienden op bezoek had in je dorp, kon je niet naar het optreden luisteren, zelfs niet op zaterdag om acht uur ’s avonds. Maar in deze versie kunnen maximaal 4 vrienden samen naar één van K.K.’s optredens luisteren. Als iedereen zo’n gebeurtenis als reden gebruikt om bij elkaar te komen, ben ik erg blij. Er zijn ook gebeurtenissen die wereldwijd tegelijk plaatsvinden.
Dus als het bijvoorbeeld 31 december is, kun je oudejaarsavond vieren, waar je ook heen gaat in de wereld van Animal Crossing. Maar je kunt het niet simpelweg over festiviteiten hebben, zonder te erkennen dat ieder land zijn eigen cultuur heeft. Het moet erg lastig zijn geweest om de gebeurtenissen zo aan te passen dat ze op iedere cultuur aansluiten.
Nou, ik heb de kans gekregen om nogal een expert te worden op het gebied van festiviteiten over de hele wereld (lacht)! In Japan is er een evenement dat tsukimi (naar de maan kijken) heet. Als we het in Japan hebben over ‘naar de maan kijken’, dan hebben we het over de maan midden in de herfst. Er zijn ook evenementen die met de maan te maken hebben, die tegelijkertijd in Amerika plaatsvinden, maar die zijn totaal anders van aard.
In de herfst, in de tijd van de oogst, kun je in Amerika ‘s nachts bij heldere maan werken. Daarom hebben ze het herfstmaandfestival om dit te vieren.
Als je het in Japan over tsukimi hebt, denken mensen aan tsukimi dango (zoete meelballetjes) en pampagrasdecoraties. Maar mensen in andere landen begrijpen dit helemaal niet, dus moesten we dit veranderen in de dialogen van de dieren.
Als er een festiviteit plaatsvindt, komt het dorpshoofd naar buiten en geeft hij cadeaus aan de spelers. Dus tijdens tsukimi zou hij tsukimi dango uitdelen.
Maar als een Amerikaanse speler een tsukimi dango ontvangt, denkt hij: "Wat is dit in vredesnaam?"
Precies. Dus veranderden we het geschenk dat de speler ontvangt bij de Amerikaanse versie in een tarweschoof. Japanse mensen zouden zich hierdoor weer afvragen: “Waarom een tarweschoof?" (lacht.)