Toen we het originele Wii Fit maakten, speelden we al met het idee dat gebruikers hun honden zouden kunnen wegen. Een huisdier is tenslotte ook een lid van het gezin.
Ja, dat klopt. Toen we na het voltooien van Wii Fit het eindproduct stuurden naar Tsunekazu Ishihara6 van The Pokémon Company, zei ik tegen hem: “Het spijt me zeer, maar je kunt hiermee niet je honden wegen!” Daar moest hij erg om lachen! (lacht) 6 Tsunekazu Ishihara is de producer van de Pokémon-serie. Momenteel is hij de directeur en CEO van The Pokémon Company.
Ik heb er wel een tijdje mee gezeten, dat gebruikers hun honden niet konden wegen. Honden zijn tenslotte de meest gangbare huisdieren. In het titelscherm van het originele Wii Fit, zie je alle leden van het gezin zich verzamelen. Deze scene was voor mij op een of andere manier het “thuis” op de Wii, dus vond ik het natuurlijk best jammer dat er geen huisdieren aanwezig waren.
Daarom heb ik toen Wii Fit uitkwam mijn eigen Mii-hond gemaakt. Nou ja, eigenlijk was het een klein personage met een hondachtig gezicht! (lacht)
Toen ik het Wii Fit-team daarover vertelde, waren ze zo vriendelijk om voor deze versie met echte honden te komen. Ik zei ze steeds dat ze niet te breed uit moesten pakken, maar tegelijkertijd zei ik ook dingen als: “We hebben zowel korte als lange staarten nodig!” en “Er moeten zowel hangende als puntige oren beschikbaar zijn!” (lacht)
Er schijnen best wat mensen te zijn die denken: "Miyamoto-san geeft altijd voorrang aan honden. Hij houdt helemaal geen rekening met de gevoelens van kattenliefhebbers.”
In het begin wordt de gebruiker gevraagd: “Wie weegt het huisdier?” Vervolgens wordt het gewicht van die persoon van het totaal afgetrokken, zodat het gewicht van het huisdier overblijft.
Je krijgt het natuurlijk nooit voor elkaar om een huisdier stil te laten zitten op het Wii Balance Board, dus is het veel handiger om de gebruiker te wegen terwijl hij het huisdier vasthoudt. Tegelijk krijg je zo nog meer het gevoel dat het huisdier deel is van het gezin.
Ik zie al voor me hoe het hele gezin toekijkt terwijl de huisdieren worden gewogen.