Zoals ik al zei, wilde ik het allemaal wat gebruiksvriendelijker maken. Zet je nu het spel aan, dan kun je zonder gedoe meteen met trainen beginnen! Het is al moeilijk genoeg om gebruikers het spel aan te laten zetten, en dit keer is het gevoel van voldoening meteen daarna en meer dan eerder aanwezig. De grootste stap is dat de gebruiker het systeem aanzet, de rest spreekt min of meer voor zichzelf. Bij het originele Wii Fit vonden veel gebruikers het teveel gedoe om oefeningen te kiezen, waardoor ze voortijdig afhaakten. Als je eenmaal bent begonnen, zal je lichaam je vast en zeker vertellen hoe je verder moet gaan om deze software in je dagelijkse leven te integreren.
Je bedoelt dat je ernaar streefde om alle elementen uit de software te verwijderen die klanten zo’n gevoel gaven van: “Wat een gedoe…”
Ja, dat klopt. De optie Wii Fit Plus Routines laat je het gemakkelijkst beginnen. Je denkt bijvoorbeeld, vandaag wil ik een programma van 30 minuten of 40 minuten volgen, en vervolgens verschijnen de oefeningen meteen in beeld. In het originele Wii Fit, verscheen voorafgaand aan elke oefening altijd een uitleg, en werd elke oefening gevolgd door een evaluatie van je prestatie. Maar als je in een sportschool traint, ga je juist heel soepel van de ene naar de andere oefening. Misschien wordt je verteld dat je even wat water moet drinken, maar vervolgens ga je meteen weer verder met de oefeningen, de ene na de andere. Wii Fit Plus verloopt op een vergelijkbare manier, zodat je 30 of 40 minuten zonder onderbrekingen kunt trainen. Daarom hoop ik dat mensen hetzelfde gevoel krijgen als wanneer ze in de sportschool trainen.
Je hebt aan de 48 verschillende activiteiten in het originele Wii Fit ook nieuwe trainingsoefeningen toegevoegd, hè?
We hebben nog 21 andere trainingsoefeningen toegevoegd… Maar dat wil ik nu eigenlijk niet teveel benadrukken. Anders ben ik bang dat mensen de indruk krijgen dat dit een vervolg is op Wii Fit, en dat is niet het geval. Een vervolg geeft gebruikers die tevreden waren over de originele software de kans om nieuwe content aan te schaffen die in het verlengde van het origineel ligt.
Maar we willen niet dat consumenten Wii Fit Plus op dezelfde manier opvatten. Zoals ik al zei aan het begin van het interview, wil ik dat iedereen dit programma gebruikt om een verbeterde versie van Wii Fit te krijgen. Mijn boodschap is: “Hiermee transformeer je je Wii Balance Board in iets wat nog beter is!”
Precies. Als we alleen zeggen dat het aantal trainingsoefeningen is toegenomen, zullen gebruikers die niet volledig tevreden waren over de vorige titel niet geïnteresseerd zijn, ongeacht het aantal nieuwe oefeningen. Bij het maken van Wii Fit Plus is het ons voornaamste doel geweest om de gebruikers terug te winnen die met Wii Fit waren gestopt. Tegelijkertijd is het aantal trainingen natuurlijk wel toegenomen, waardoor er nog meer plezier mee valt te beleven.
Dus hoewel het toegenomen aantal trainingen natuurlijk meer plezier oplevert, zullen we door dit feit te benadrukken geen interesse opwekken bij de mensen die we het liefst willen bereiken.
Precies. Als maker en verkoper van de vorige titel, zou ik het liefst langs de deuren willen gaan bij iedereen die Wii Fit heeft gekocht en zeggen: “Wissel alstublieft uw oude exemplaar in voor deze nieuwe versie!”
Hoe meer ik je erover hoorde praten, hoe meer ik het gevoel kreeg dat het een verbeterde versie was, net als bij nieuwe versies van besturingssystemen of software voor bedrijven. Eerlijk gezegd was ik daarom aanvankelijk nogal bezorgd over hoe Nintendo met deze software moest omgaan, aangezien we nog niet eerder met zoiets te maken hebben gehad.