Kun je me iets vertellen over het onderzoek dat je deed, van de tijd dat je werkte voor het Nationale Instituut voor Gezondheid en Voeding tot het moment dat je betrokken raakte bij Wii Fit?
Ik deed onderzoek naar het effect dat lichaamsbeweging en fysieke activiteiten hebben op hart- en vaatziekten, zoals hartaanvallen en beroertes.
Ik richtte me vooral op de verharding van bloedvaten, en onderzocht of lichaamsbeweging en lichamelijke activiteiten daar een positief effect op hebben.
Algemeen wordt aangenomen dat lichaamsbeweging helpt bij het voorkomen van aandoeningen, zoals een hartaanval, en dat bloedvaten er tegelijkertijd minder snel door verharden. Helaas kwam ik tijdens mijn onderzoek, en na het doen van een hele serie tests, tot de conclusie dat niet elke vorm van lichaamsbeweging een positief effect heeft.
Nou, niet alle effecten zijn even goed. Je kunt natuurlijk niet zeggen dat het slecht is. Er zijn genoeg voordelen om het wel te doen.
Dat is een term die we niet dagelijks horen. Ik begrijp dat 'bewijs' in de medische wereld betrekking heeft op het doen van praktijkonderzoek en het verzamelen van gegevens over fysieke oorzaken en effecten. Op basis van die bewijzen kom je tot een eindoordeel.
Juist. Daar wordt geneeskunde mee bedoeld die is gebaseerd op academisch onderzoek. De denkwijze is er. Academici hebben echter de neiging om naar hun onderzoek te kijken, en te roepen: 'Dit is het juiste antwoord!' Het is mijn taak om mijn eigen onderzoek sceptisch te bekijken: 'Is wat Miyachi beweert wel waar?' Dat houdt in dat ik op de hoogte moet blijven van het onderzoek van anderen, en de resultaten die zij boeken. Door al die gegevens te verzamelen, kan ik bepalen hoe we verder moeten.
Dat begrijp ik. Nu even iets anders. Ik denk dat er veel mensen zijn die in het verleden hebben gesport maar het, nu ze volwassen zijn, te druk hebben en geen tijd meer kunnen vrijmaken om te trainen. Maar als ze die kans krijgen, merken ze weer hoe lekker het is om je in het zweet te werken.