Ik heb gehoord dat je recentelijk een artikel over Wii Fit hebt geschreven.
Dat klopt. Het wordt waarschijnlijk gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift. Ik ben pas een aantal maanden bezig met mijn onderzoek, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zoveel reacties zou krijgen. Ik kan er nog niet teveel over zeggen, maar ik hoop de resultaten van mijn onderzoek wereldwijd bekend te maken.
Ik had werkelijk niet gedacht dat ik zoveel aandacht uit de hele wereld zou krijgen. Het kwam als een totale verrassing.
Er zijn meer mensen in Amerika en Europa die Wii Fit gebruiken dan in Japan. Wereldwijd beschikken talloze huishoudens over een Wii Balance Board en de bijbehorende trainingssoftware. Dus als een expert als jij aantoont dat deze vorm van lichaamsbeweging grote voordelen biedt, wekt zo een onderzoek wereldwijd enorm veel belangstelling.
Ja, ik denk dat dat het geval is. Natuurlijk is het feit dat er zoveel gebruikers zijn een van de redenen dat het zoveel teweeg bracht. En doordat het ook nog eens werd onderbouwd met tastbaar bewijs, denk ik dat het van invloed is geweest op de academische wereld.
We hebben het concept bij Nintendo bedacht maar wij zijn geen experts. We weten weinig van sportwetenschap. Dat elementen uit de software nu worden aangeraden door specialisten op dit gebied, en dat we advies krijgen om het trainingsprogramma te verbeteren, heeft me het gevoel dat de dingen die wij begonnen, nu naar een hoger niveau worden getild.
Ik heb in werkelijkheid veel geleerd van Wii Fit, op allerlei manieren. Ik was verbaasd toen ik erachter kwam dat je mensen op deze manier kunt motiveren om in beweging te komen, en dat Wii Fit in staat was dingen te doen die wij niet konden.
Ik sprak er eerder al even over. Wii Fit heeft de weerstand die sommige mensen hebben tegen lichaamsbeweging echt verlaagd. Als wij met mensen praten en ze er toe proberen te zetten om het trainen, is er altijd een drempel. Maar met deze software wordt die drempel drastisch verlaagd. Dit laat zien dat mensen niet altijd van anderen willen horen wat ze moeten doen.
Hoe minder zelfvertrouwen mensen hebben in de omgang met anderen, hoe meer zorgen ze zich maken over wat de ander van ze vindt.
Je kunt ze beter zoveel mogelijk hun gang laten gaan en de dingen op hun eigen manier laten doen.