Ik denk dat er een schakel ontbreekt tussen 2D en 3D Super Mario. Als we teruggaan in de geschiedenis van Super Mario, zit er voor mijn gevoel een kloof tussen Super Mario World4 en Super Mario 64.5 Ik wilde iets maken om die kloof te overbruggen, en zo kwam ik op het idee om de vlaggenstok weer te gebruiken. 4Super Mario World: Een actiespel dat in Europa in april 1992 werd uitgebracht voor het SNES-systeem. 5Super Mario 64: Het eerste 3D-actiespel in de Super Mario-serie. Verscheen in september 1996 voor het Nintendo 64-systeem.
Je keerde terug naar de oude 2D Super Mario-spellen waarin je in de vlaggenstok moest springen om een level te voltooien. In 3D Super Mario-spellen, moest je altijd een ster pakken.
Dat was leuk aan de 3D Super Mario-spellen, dat zoekelement. Het leuke was dat je in een grote spelomgeving het doel moest zoeken. Maar dit keer hebben we dat element achterwege gelaten en keerden we terug naar het oorspronkelijke idee dat je aan het eind van het level de vlaggenstok moet bereiken .
Ik was behoorlijk zenuwachtig toen ik dat voorstelde aan Miyamoto. Maar hij zei, “Prima, de vlaggenstok hoort gewoon bij Mario.” (lacht)
Hij wist niet hoe jij je voelde toen je het voorstelde, maar de zenuwen gierden door je lijf!
Precies! (lacht) Hij kwam zelfs met het idee om de vlag niet helemaal naar de top te laten gaan, maar slechts zo hoog als je de mast had aangeraakt. Het bleek dat hij dat 26 jaar geleden al wilde doen in het eerste spel, Super Mario Bros.6, maar dat het toen niet was gelukt. 6Super Mario Bros.: Een actiespel dat in Japan in november 1985 is uitgebracht voor het Nintendo Entertainment System.
Toen ik er (Yoshiaki) Koizumi7 later naar vroeg, zei hij dat ze bij Super Mario 64 ook al hadden overwogen om de vlaggenstok toe te voegen. 7Yoshiaki Koizumi: Lid van de EAD Tokyo Software Development Department. Regisseur van Super Mario Galaxy en producer van Super Mario Galaxy 2 en Super Mario 3D Land.
Wanneer je in alle richtingen kunt bewegen geeft dat veel vrijheid, maar het brengt ook het probleem mee dat je niet weet waar je naartoe moet en verdwaalt. In een 2D Super Mario-spel blijf je gewoon naar rechts gaan en zul je uiteindelijk de vlaggenstok wel bereiken. Je hoeft je niet af te vragen of je wel de goede kant op gaat.