Wat blokken betreft, we hebben ook nog een Mario die een ?-blok draagt. Terwijl je dat blok draagt, vallen er steeds munten uit.
Ja. Als je tot nu toe in 3D Super Mario-spellen op een Goomba’s sprong en er munten uitkwamen, moest je teruggaan om elke munt te pakken. Tezuka zei dat het een beetje onvriendelijk was om de speler terug te sturen. In de 2D Super Mario-spellen die Tezuka maakte, kwamen er geen munten uit Goomba’s, maar ging je score wel omhoog. Dus kon je rustig verder gaan met het pletten van Goomba’s.
Er ontstaat op die manier een beter tempo. In het begin was het alleen al leuk om rond te rennen in een 3D-ruimte, dus was het prima dat je terug moest gaan om munten te verzamelen. Maar nu het spelen in 3D-ruimtes normaal is geworden, wees hij erop dat het teruggaan voor munten misschien alleen maar het tempo eruit haalt.
Ik denk dat Tezuka bij videospellen de meeste aandacht schenkt aan hoe leuk het is, hoe goed het voelt. Ik kwam er pas kort geleden achter dat hij om die reden niet terug wilde gaan om munten te verzamelen.
In New Super Mario Bros. kan Mega Mario alles rennend vernietigen. Dat was heel vervelend voor de mensen die het parkoers hebben gemaakt!
We hebben ook gesproken over checkpointvlaggen. In de 3D Super Mario-spellen die we maakten, plaatsten we halverwege de levels checkpointvlaggen. Als je een Mario verloor, mocht je daar dan weer beginnen. Maar om een of andere reden was het in New Super Mario Bros. zo dat wanneer je een checkpointvlag als kleine Mario passeerde, je een grote Mario kreeg. Tezuka vroeg, “Waarom wordt Mario dit keer niet groter?” En dan vroegen wij, “Waarom zou hij groter moeten worden?”
Tezuka zei dat het een bonus was. Wij zeiden, “Bonus? Waarom een bonus?!” (lacht) Tot dan hadden we ons gericht op functionaliteit, naar het voorbeeld van Miyamoto. Dus was een checkpointvlag voor ons de plaats waar je weer in het level verscheen.
Iets anders waar Tezuka niet van hield was oneerlijke positionering – zoals een vijand die precies na een sprong komt, of een vijand die vlak achter een munt zit – dus hebben we die dingen opgelost.
Tezuka heeft je erop gewezen niets te gebruiken dat spelers zou frustreren of teleurstellen, dus is het een spel geworden waar spelers die gewend zijn aan 2D Super Mario op een natuurlijke manier van kunnen genieten.