Van de ontzagwekkende variatie aan buitenaardse omgevingen tot geheel nieuwe Mario-transformaties en unieke besturingsmogelijkheden met de Wii-afstandsbediening: Super Mario Galaxy brengt de geliefde Mario-actie naar een wereld tussen de sterren, vol levels die de zwaartekracht tarten!
Zowel Mario-veteranen als beginners zullen moeiteloos van planeet naar planeet springen, dankzij de bijzonder intuïtieve besturing. Mario’s nieuwste actie is een draaiaanval die wordt geactiveerd door simpelweg met de Wii-afstandsbediening te schudden. Het loont de moeite deze actie overal eens te proberen. Hij helpt namelijk niet alleen om vijanden te verslaan, maar soms kunnen spelers met de draai ook apparaten activeren of langs planten omhoog slingeren. De aanwijsfunctie van de Wii-afstandsbediening kan worden gebruikt om Star Bits te verzamelen, die je vervolgens naar vijanden kunt gooien.
De aanwijzer wordt ook volop gebruikt in de nieuwe Costar Mode. In deze spelstand kan een tweede speler de speler die Mario bestuurt, helpen door de omgevingen te manipuleren. Zo kan hij bijvoorbeeld vijanden tot stilstand brengen en met Star Bits schieten. Door samen te werken met de andere speler kan de 'Costar' ook helpen om Mario hoger dan gebruikelijk te laten springen.
Dit alles wordt in beeld gebracht met baanbrekende graphics en een foutloze cameravoering. De camera neemt altijd automatisch de beste positie in om de acties van Mario te volgen. De adembenemende beelden zorgen voor een gevoel van diepte en verbazing, wat het avontuur een unieke en overweldigende sfeer geeft. Dit is absoluut een meesterwerk, verplichte kost voor zowel Mario-fans als de rest van de mensheid.