dit interview werd in april 2010 voor het eerst gepubliceerd
Vandaag – voor het eerst in een Iwata vraagt-interview – praat ik met een groep mensen die allemaal ouder zijn dan ik. Ik heb de ontwikkelaars uitgenodigd die direct betrokken waren bij Game & Watch, Nintendo’s eerste draagbare spelsysteem, dat de fundering legde voor de Game Boy- en Nintendo DS-systemen. Dank voor jullie komst.
Kunnen jullie me om te beginnen vertellen waar jullie bij de ontwikkeling van het Game & Watch-systeem verantwoordelijk voor waren? Kano, zou jij willen beginnen?
Je behoorde tot de eerste generatie ontwerpers, toen Nintendo mensen in dienst begon te nemen die gespecialiseerd waren in vormgeving.
Klopt. Toen de ontwikkeling van Game & Watch begon, werkte ik in wat we toen de ‘creatieve groep’ noemden.
Miyamoto heeft ook op die afdeling gewerkt. Hoeveel mensen werkten er in die tijd?
De afdeling Research and Development bestond uit vijf man, waaronder ikzelf. Toen ik aan Game & Watch begon, had ik nog geen ontwerper, dus ik sprong zelf bij en deed allerlei ontwerpklussen. Ik ontwierp delen van spellen, het metalen plaatje rond het lcd-scherm, de kleur van het systeem, de verpakking en ga zo maar door.
Je was bij elk onderdeel van het ontwerp betrokken, van het spelfiguurtje Mr. Game & Watch tot de doos waarin het systeem werd verpakt.
We programmeerden de software om beurten en zoal Kano al zei, we deden van alles. Zo werden we ook betrokken bij besprekingen over nieuwe spelideeën, waar we onze eigen voorstellen deden. We waren altijd bezig.
Dus mensen die werden aangenomen om aan de hardware te werken, schreven programma’s, kwamen met ideeën en verrichtten de nodige hand-en-spandiensten.