Nintendo of Europe: Firstly, thanks very much for joining us! Please introduce yourselves and your roles on Affordable Space Adventures.
Dajana Dimovska: I’m Dajana Dimovska, one of the owners of KnapNok Games, and Nifflas here is responsible for the creative direction of the project. We’re actually two different companies collaborating together: we’re a 10- or 12-person company, and Nifflas is a one-man company! He’d never done console development by himself, and that’s one of the reasons we’re doing this; we’re the console developer, with a history of local multiplayer games, and he’s got the niche of atmospheric puzzles, and that’s why we’re doing this together.
We always want to work with novel interfaces, and we saw the two screens of Wii U as a novel interface, but Nifflas was the one who had the brilliant idea of putting all the controls on the Wii U GamePad touch screen and creating that dual-screen play. The essence behind designing the interface for the touch screen has also been one of our key tasks.
NoE: For those people who perhaps aren’t familiar with the game yet, what should they know?
Nifflas: I suppose you could say it’s kind of like a 2D scrolling spaceship-fighting game about just staying alive in a hostile world. You’ve got this really wonky spaceship, which… well, it can fly nicely if you configure it well, but if you configure it wrongly, you can blow it up. And sometimes the game forces you to try to configure it badly, so you have to maintain the balance of a bad configuration that temporarily gives you enough boost to go fast, but you want to conserve that so you don’t blow up.
DD: The “affordable” bit is a big part of the game: we really wanted you to feel that this spaceship is affordable.
NoE: It’s like you’re learning to drive, and you get your first car – it’s not great but you’ve got to love it anyway.
DD: Have you heard the sound of starting the spaceship? (laughs) It immediately gives you the same idea of what it’s about.
NoE: So you’ve got your first spaceship – what else can you tell us about the story behind the game?
Nifflas: Basically you’ve rented a spaceship from a company called Uexplore, which offers cheap space travel that’s actually a bit too cheap: their mothership crashes into this planet, so you end up on the planet you were not supposed to go to. And your main goal is to send a distress signal, but the problem is, when the game starts you don’t really have a connection to another ship to send a distress signal, so pretty much all you can do is explore.
So everything really is about feeling like an engineer. You have to think that it’s not really skill-based about how well you’re moving, it’s more about thinking. And then what we really like is something that’s really inspired by TV shows and movies like Star Trek: the game supports up to three players, so we split up the controls in multiplayer. One person can be the engineer, one takes care of movement, and the third one can use the scanner and flares and so on. It really gives you that “space team” atmosphere.