So you decided to create the island that would form the setting for the game based on Miyamoto-san’s “Island Concept”. What happened next?
I believe the “Island Concept” was finalised in early April, 2008 and there are notes from that period stating: “We’ll show it at E37." 7 E3 is the Electronic Entertainment Expo held in Los Angeles annually at which video games companies unveil new products and titles.
This means he was asking you to get it ready to unveil at E3 which was a mere three months later.
Miyamoto-san certainly comes out with some amazing things, doesn’t he? Although the software doesn’t exist in any shape or form, he’s setting you the task of getting it ready for E3 in the space of three months.
Well, I judged that the team had the capacity to pull it off. Moreover, as Shimamura-san mentioned briefly earlier, the idea for Wii Sports 2 had already been included in the original plan for the software to develop for Wii.
For the original Wii Sports, you experimented with all kinds of things and the plan was to use those ideas which you couldn't bring fully to fruition at that point for Wii Sports 2.
At that point, we were discussing the idea of having a game featuring winter sports and marine sports.
We had already decided that we would use an island as the setting for the game, so we thought of all kinds of marine sports and sports suitable for a tropical island. We selected three of those ideas to unveil at E3.
At that stage, we weren’t sure whether or not we could actually successfully recreate sports like archery.
In archery, the Wii Remote represents the bow, which you hold in your left hand, while you pull the Nunchuk all the way back with the right hand . We created a test version but as it is a sport that demands extremely slow movements, we didn’t yet know whether or not we would actually be able to make it work.
So you mean that, at that point, Wii MotionPlus was able to detect rapid movements, but it still wasn't clear whether it would be able to pick up slow movements.
Because the development of Wii Sports Resort and the Wii MotionPlus hardware took place at the same time, there were cases where we went ahead and developed something without yet being certain about whether it could be successfully realised.