As I listen to you talk, I feel like Wii Music may be one of your life’s work, something you’ve wanted to make for a long time.
I suppose it is. That’s why I’m overjoyed that it’s complete. I didn’t really feel this kind of joy when making other games.
There’s no need to debate on whether Wii Music is better or worse than other games, but how would you say it’s different?
Let’s see... To put it a way that makes me sound good, it gives me hope that I will have made a contribution to the future of music, and that makes me happy. It may sound presumptuous to say I can have that kind of influence on music, but the game may have an influence on new musical instruments yet to be created, and from now on there may be musicians who say Wii Music was what first got them into music. I have a feeling that will be true.
And people who have given up on music and musical instruments will come to know the joy of music through playing Wii Music.
Definitely. A lot of people are afraid of playing a musical instrument. In particular, playing together with someone else can be fun, but unsettling and scary at first.Wii Music removes that fear, and players, just by imitating actually playing, quickly get a feeling for the structure of ensembles and how fun it is to jam with others. What’s more, some people may be inspired to start learning a real musical instrument, and may find their appreciation of live musical performances enhanced.
So there’s a possibility that Wii Music will drastically raise players’ fundamental understanding of music.
That’s right. I think it would be great if kindergartens and elementary schools adopted Wii Music to begin children’s music education.
In particular, I think using Wii Music in education deserves serious thought. As a kid I absolutely hated Social Studies.
Really? (laughs) I wondered why I had to learn the domestic products of places foreign to me and memorise the particular dates for historical events, but after I became an adult, I read a book called The History of Information, which changed the way I think.In that book there was a timeline overlapping world history with Japanese history. I was interested in art history, so the timeline, which included information such as what was going on in Japan when Europe was going through the Renaissance, was fascinating.