Right. We called it “Kakuto-Geemu Ryuoh” (Dragon King: The Fighting Game).
Because we don’t often have the opportunity to sit down and talk about Smash Bros., I’d like to use the last part of this interview to turn back the clock and talk about the start of this series, beginning in 1999 with the Nintendo 64 title Super Smash Bros. You and I were responsible for developing this prototype.
At that point in time, we weren’t utilising any Nintendo characters, and while you handled the planning, specs, design, modeling and movement, I worked on programming all by myself. In some respects, it was the ultimate handcrafted project.
The team setup was like one that would be making a game for the NES! (laughs) We had one additional person that helped us with sound though.
It was at a time that we were trying to find ways of making a game that we really wanted to do and bring to fruition, while we were working on other titles. You came to me with an interesting idea and, as I thought you should immediately start work on the project and try and bring it to life, I tried to offer some encouragement by agreeing to do the programming and told you to write up a project plan. As we both had other responsibilities at the time, it was hard to find time to work on it though.
If I remember correctly, at the time you were heading another project that took up most of your time.
I didn’t have any time during the week and had to program on the weekends. I would assemble the data and specs you sent me, and the project slowly took shape as we sent changes back and forth. It was interesting to work on the project though as it grew more entertaining the more I incorporated your ideas.
A staff member even complained that you seemed to come to life whenever you were working on the programming for our project. (laughs)
They were probably right. I felt something special about this title from the very first moment I started programming for it. Even so, we had no idea it would grow to such epic proportions.
Right. I mean, we didn’t know at the time that we would be able to use Nintendo characters.
In retrospect, the main reason I undertook the project was to build a 4-player game that utilised the Nintendo 64 system’s unique 3D Control Stick. What were your reasons?
Well, I wanted to offer an alternative to the two-dimensional fighting games that were crowding out the market. I also wanted to see if it was possible to make an interesting 4-player game that offered a new experience every time you play. Simply put, I was aiming to design a 4-player battle royal.
I seem to remember “4-player Battle Royal” being written on the cover of the project planning document.