It will be a problem if we don’t manage to ever introduce the new product so…
There are a lot of interesting stories and I want to hear more, but I think we should start talking about the NES version. Wada-san, could you please tell us about how Punch-Out!!, which had been made this way, came to be released on the NES and Super Nintendo?
We were making the NES version of Punch-Out!! right after I joined Nintendo. Up until that point, Research and Development Department 3 did not have a dedicated designer and I was the first person to be a designer there. At the time, Takeda-san was the main person drawing the pictures.
The memory limitations on the NES were severe, so we had to break the pictures into parts and rotate them, or call up these parts partially. But no matter how you looked at the drawn images, the proportions were strange.
But when you actually made them move, the movements started looking right. I thought that this is how you make video games. I was impressed and I wanted to get my hands on them as well.
You wanted to get in there and you were all excited to work, but they wouldn’t let you, huh? (laughs)
This is a great opportunity, so I have something I’d like to say. In Punch-Out!!, the game gives you a lot of hints about effective timing of punches. There is a big boxer called Bald Bull in the NES version, and when he charges a light flashes to the right in the audience. If you punch when it flashes you will land a body blow.
Now that I had the chance. (laughs) There are a lot of hidden elements in the NES version.
They finally let me draw those pictures. Also, Mario became the referee for the NES version, and I drew that myself without permission.
We didn’t have an approval system when using Mario images back then and it went right past my check. (laughs)
Even though it was sold in a nice package in America, in Japan, it was a prize for the “Second Family Computer Golf Tournament.”14 14 Second Family Computer Golf Tournament: A golf tournament for players that used the Famicom Disc System’s golf game Golf (US Course), which was released in June, 1987.
That’s right. And the cartridges for the prizes were gold and really nice, but the game still wasn’t for sale.