Now I'd like to ask everyone about how they think use of Flipnote Studio will spread. What do you think, Koizumi-san?
In my first year in the department of media arts at university, there was a class in which everyone had to direct their own film. Students who wanted to be screenwriters or cameramen, everyone, had to make a film on eight-millimetre as a director. Eight-millimetre film for three minutes.
Right. I thought doing that was a really good assignment. Everyone would like to make a film, but hardly anyone ever has the chance. But now that anyone can easily make animation with Flipnote Studio, unexpected people now will be able to display unexpected talent. I hope Flipnote Studio spurs them on to do so.
Exactly. Someone at the Tokyo office who wasn't a designer or programmer made something incredible on it. When I saw it, I thought, “Aha!”
Kotabe-san, the animation that users have made with Flipnote Studio can be posted on the Internet and shared with others. People with hidden talent all over the world are being given an equal chance to share their work globally.
I'm of a like mind with Koizumi-san, but…I think I'm going to use this opportunity to do some PR for Wii Music. (laughs)
Wii Music is very similar to Flipnote Studio. For a long time Nintendo has worked on developing games like editing tools. I think the ultimate video game is a computer-aided design tool. I've always said that if we had the perfect tool to, for example, allow you to draw a picture however you wanted, it would be the most enjoyable software, but it was very hard to achieve.
It was too expensive or it was difficult to use, so the burden placed on users was too great.
It's one theme we have continued to approach as we have made games all these years. In 2008 we completed Flipnote Studio and Wii Music. I hope people will someday come forward who say they wanted to become musicians because of Wii Music or creators because of Flipnote Studio. In that light, I feel like the year 2008 marked a new era.
Band Brothers DX is a little different type of game, but you can share your music with others.
Indeed, 2008 was a bountiful year! It is often said that those kinds of projects don't go that well, but I have a feeling they will go well in the very near future, like in the year 2009 and 2010.
20 Made in Ore (Japanese title): Nintendo DS software scheduled for release in Japan in 2009. Software that allows players to make and play the microgames appearing in the WarioWare series.