I did? Oh…that’s right…
So anyway, that’s how the features for playing with the cameras came together. At last, everyone had realised what the Nintendo DSi was going to be-its design, functions, and features. But then Miyamoto-san said something was missing.
I myself wasn’t deeply involved in the actual development of the Nintendo DSi, but I’d been discussing it with Iwata-san for a long time, so it does have a special place in my heart. Quite a while back, I handed Iwata-san a list of what I thought the Nintendo DSi should accomplish. There was a lot on it, and as the actual specifications fell into place, the list gradually got smaller. Before I knew it, something I thought would still be there had disappeared.
Then one day, as the specifications were solidifying, I noticed the music request was gone. I said, “Hey, what happened to the music?” and they told me it could be downloaded later via DSi Shop. I couldn’t believe it! (laughs)
Development was already in its final stages. (laughs) It reminds me of how during the development of the Wii you squeezed in the Mii Channel at the last moment.
Everyone kept asking me, "Can’t we do it after release?" (laughs) I just thought it would be much better if it was there when people first opened the box.
You’re absolutely right. It makes a big difference as to whether everyone will try it out depending on whether it’s one of the standard internal features of the unit or something downloaded through DSi Shop. However, the reason DSi Sound wasn’t included from the start wasn’t just because of the lack of time. The developers had their reasons.
But about that time Miyamoto-san said, “Here are some of my ideas!” He said we could display vertical and horizontal axes for manipulating the pitch and playback speed using the stylus . When I heard that, I immediately thought that would be neat, so I ended up on the side causing everyone else trouble. (laughs) Before that I was on the defensive side, saying “No, it’s impossible!” (laughs)
You can have quite a lot of fun just changing the speed and pitch. You can change your mother’s voice to sound like an old man’s, and it’s good for copying guitar licks by ear and mastering conversational phrases in English. Basically, you can easily play around with it the way we used to play with tape recorders. That’s what I wanted to make.
And the one charged with making DSi Sound on such short notice was Yusuke Akifusa. Would you introduce yourself?
Ever since joining Nintendo, I’ve been working under Miyamoto-san, making software in the Software Development Department of the Entertainment Analysis and Development Division. I was in charge of creating the music player for what we call DSi Sound.