Zei ik dat? Oja, dat is waar ook…
Maar goed, zo kwamen de functies voor het spelen met de camera's dus tot stand. Uiteindelijk was het iedereen duidelijk geworden wat de Nintendo DSi moest worden - het ontwerp, de functies en de mogelijkheden. Maar toen zei Miyamoto-san dat er iets ontbrak.
Ik was zelf niet zo erg betrokken bij de feitelijke ontwikkeling van de DSi, maar ik had er lang over gediscussieerd met Iwata-san, dus het heeft wel een speciaal plekje in mijn hart veroverd. Een flinke tijd geleden had ik Iwata-san een lijst overhandigd met wat de DSi in mijn ogen moest bereiken. Er stond veel op en naarmate de werkelijke specificaties meer en meer op hun plek vielen, werd de lijst geleidelijk korter. Voordat ik het wist verdween er weer iets waarvan ik dacht dat het er nog steeds op zou staan.
We zaten al in de laatste fases van de ontwikkeling (lacht). Het doet me eraan denken, hoe je tijdens de ontwikkeling van de Wii er op het laatste moment het Mii-personagekanaal doorheen kreeg.
Je hebt helemaal gelijk. Het maakt een groot verschil of iedereen het uitprobeert wanneer het één van de standaard interne functies is van het systeem, of wanneer het iets is dat gedownload moet worden via de DSi-winkel. Maar tijdsgebrek was niet de enige reden waarom DSi Sound er niet vanaf het begin bij zat. De ontwikkelaars hadden zo hun redenen.
Maar rond die tijd zei Miyamoto-san: “Hier zijn een paar ideeën van mij!” Hij zei dat we horizontale en verticale assen in beeld konden brengen, om met de stylus de toonhoogte en afspeelsnelheid te manipuleren . Toen ik dat hoorde, vond ik het meteen een geweldig idee en zo koos ik uiteindelijk de kant waar alle anderen problemen mee hadden (lacht). Daarvoor zat ik aan de verdedigende kant en zei ik: "Nee, het is onmogelijk!" (Lacht.)
En degene die de opdracht kreeg om DSi Sound in zo'n kort tijdsbestek te maken was Yusuke Akifusa. Wil jij jezelf even voorstellen?
Sinds het moment dat ik bij Nintendo kwam, heb ik altijd onder Miyamoto-san gewerkt en software gemaakt in de afdeling voor software- ontwikkeling van de divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment. Ik had de leiding over de ontwikkeling van de muziekspeler voor wat we DSi Sound noemen.