A Kinder, Gentler DS
We decided to name it the Nintendo DSi XL because while in Japan an extra-large size is called an "LL size", overseas extra-large is abbreviated to “XL”. But Japanese people are not used to the term XL. There are of course plenty of our customers who know exactly what it means, but people won't necessarily hear the term “XL" and immediately think of something that is large in size. At Nintendo, our aim is to appeal to customers from five to ninety-five years old, so we really worried about using a term that might not be comprehensible to all of our customers. Also when Japanese people say "XL" it is quite long and is not at all easy to pronounce. (Note: phonetically it is pronounced “ekkusu-eru” in Japanese) As a result of this, we came to the conclusion that in Japan we should release it as the Nintendo DSi LL. Usually we wouldn’t have considered putting out a games console with a different name for Japan and overseas, but because the name of the actual console is fixed as Nintendo DSi, I thought of the XL or LL part as simply being an indicator of size… That was the thought process that led to the about-turn in the naming...
I’m sure that customers who have already purchased the console are aware of this but I'd like to say: "It’s easy to play, isn’t it?” It came out already in the discussion but there are a lot of people who have a preconception that we’ve just made the console bigger and haven’t changed anything else. But when you actually get your hands on it, I'd like people to realise that this is a product that is gentle and highly-accessible for everyone.
We originally created the DS with the intention of making it a product that would be easy to use. But this time round I think we’ve made it even more accessible and easy to use.
I think that the gentler, easy-to-use aspect that's just been discussed is also reflected in a number of ways in the design. For instance, the Power button is now bigger, and the volume control has been made easier to adjust. Also, as you’ll realise if you look at the console from the side, it’s in the shape of an inverted trapezium. It was designed like this in order to make the lid easier to open.
So while the majority of people might think that the size has just been increased, that’s not actually the case.
You’d also like people to appreciate that feeling it has of the surface tension of water, right? (laughs)
It’s a whole five years since the DS was released and during that time, a whole host of developers have released titles across the whole spectrum of genres. I’d like those customers who have shied away slightly from playing the DS, thinking that the screens were rather small, to use this opportunity to sample that wide variety of games.