All right, I think it’s time for the two people from Nintendo to introduce themselves as well.
I’m Morisawa, from Production Group No.1 of the Software Planning & Development Department. I worked as an art director on Metroid: Other M. I was responsible for creating characters and stages for the game, as well as supervising the concept design of the appearance of the entire game world. I have also worked on other games in the Metroid series: Fusion 12, where I was in charge of backgrounds, and Zero Mission, where I was the art director. This project is the first experience I’ve had of working on a game for a home console, so there were lots of things I didn’t understand. I therefore joined this project with the intention of serving my home console apprenticeship with Team NINJA. 12 Metroid Fusion is an action game for the Game Boy Advance, released in Japan in February 2003 and in Europe in November 2002. It is the fourth game in the series.
I’m Hosokawa, also from Production Group No.1 of the Software Planning & Development Department. I worked as a director on this project. I’ve been in charge of game design - level design and so on - in the past, on Fusion and Zero Mission, for example. The development themes I’m involved with this time, however, include how much 2D feeling to give the player in a 3D world, and furthermore, how to make the ‘NES game with the latest technology’ a reality by having the Wii Remote held in the horizontal position. From the beginning, this title has had a really strong plot, so...
That’s because long before anything was produced, this project had started as a story in Sakamoto-san’s head, hadn’t it?
Exactly. Because of that, I was in charge of pulling the story together, communicating these reorganisations to Team NINJA, and making sure the story gelled. Sakamoto-san was a little bit vague about what he wanted to do at first.
Ah, he does seem like that from the outside, doesn’t he? Sakamoto-san seems to have a specific image of what he wants to do, but he certainly doesn’t express himself clearly. That’s why he is unable to communicate his image from the start so that other people understand. He does have a distinct image in his head, however, so when he’s shown something that’s even a little different to this image, he’s very clear about saying ‘Ah, no. That’s not right’.
Exactly. My mission was thinking of how to communicate this to the people at Team NINJA and Taiyo Kikaku.
Your work involved collaborating with Team NINJA, an external team who boast some real achievements and who have created several masterpieces. Furthermore, you were representing the Nintendo brand. How did you feel about doing this work?
As you can imagine, it was a little bit scary at first. As you said before, Team NINJA, who are responsible for creating some of the best-known action game brands, seemed to be at the opposite extreme to us, and I was anxious about whether things were really going to go well or not. Of course, we had some strong desires that we wanted to set forth, and I was concerned that they wouldn’t understand these desires or that we wouldn’t engage with each other, since in the worst case scenario this could have caused the project to break down completely. From that point of view, I was really anxious.
As other people have already mentioned, all such worries were completely eradicated just by talking to each other several times. Everyone at Team NINJA was really positive in listening to our opinions, and they didn’t just listen, they also came up with a steady stream of new proposals. It was therefore really easy to work with them.
When Sakamoto-san and the team told me about how the exchange between the two companies was going – this was just after the project had started - I remember feeling that: ‘The reason this project is clicking so well must be because there’s a good affinity between Team NINJA and the Metroid team’. With this project, I got the impression that the early stages especially, from the start until the project was really up and running, went very smoothly.
Of course, there were various issues involving minor details, but I got the feeling that the overall flow of the project had been smooth.