It’s our pleasure.
I’ve talked to a lot of people on the occasion of releasing the Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition, which commemorates the 25th anniversary of Super Mario Bros. Some readers of “Iwata Asks” may be a little tired of hearing about it and thinking to themselves, “Are you still asking about that?!” but today’s theme is developers born in the 1980s. Since you were all born in the ‘80s, Super Mario Bros.1 already existed in your earliest childhood. Put another way, you grew up with Mario. I’ve had all of you gather here today so I can ask you about what it’s like to grow up in that situation and then become a developer who makes the games. Thank you for coming today. 1Super Mario Bros.: An action game released for the Family Computer System (Famicom) in September 1985 in Japan.
Okay. I’m Amano from the Software Development Department of the Entertainment Analysis and Development Division (EAD). I assisted the director of New Super Mario Bros. Wii2 in planning the overall structural elements. I was born in 1981, so Super Mario Bros. was released when I was four. I still didn’t have a Famicom then, though. 2New Super Mario Bros. Wii: An action game released for the Wii console in December 2009.
Yeah. (laughs) I played the original Super Mario Bros. and Super Mario Bros. 33 at my friend’s, and when the Super Famicom came out, I finally got one for myself and got particularly into Super Mario World.4 3Super Mario Bros. 3: An action game released for the Famicom system in October 1988 in Japan. 4Super Mario World: An action game released simultaneously with the Super Famicom system in November 1990 in Japan.
I’m Nishimura, also from the Software Development Department. I was a designer on New Super Mario Bros. Wii. I was born in 1982, so I was playing Super Mario Bros. with my little brother as early as I can remember.
That means the Famicom came out when you were one, and Super Mario Bros. came out when you were three.
Right. I was really into the Famicom when I was in elementary school. I have fond memories of my brother and I fighting over who was the better player, wrestling over the controller, and taking turns playing Super Mario Land5 on the Game Boy. 5Super Mario Land: An action game released for the Game Boy in April 1989 in Japan.
I’m Yoshida, also in the Software Development Department. I was mostly in charge of programming the enemies for New Super Mario Bros. Wii. Like Nishimura-san, I was born in 1982, so Super Mario Bros. came out when I was 3. The Famicom was in my older brother’s room. If I remember correctly, when I was in the first grade of elementary school, I got home earlier than my brother, so I would sneak into his room and play Super Mario Bros.
Right. So as early as I can remember, there was a Famicom in my house. When I was in elementary school, the Super Famicom was in its heyday, so all my friends were playing it. I bugged my parents to buy me one, but they coldly turned me down, saying, “You’ve already got a Famicom, don’t you?!” So I just played the Famicom, without even getting a Game Boy, until I went to junior high in 1997.
Right. In 1997, when I became a junior high school student, they finally bought me a Nintendo 64 and Super Mario 646, and I played it like crazy. 6Super Mario 64: Mario's first 3D action game, launched simultaneously with the Nintendo 64 home game console in June 1996 in Japan.
I’m Fujii from the Sound Group in the Software Development Department. I was in charge of a few background songs in New Super Mario Bros. Wii. I was born in 1984. I think I got my first Famicom after I started elementary school, and at that time...