“De Nintendo 3DS vertegenwoordigt een dynamische verschuiving in de manier waarop we games spelen. Het sluit aan op Nintendo's traditie om het technologische landschap te veranderen, zoals we dat eerder deden in 2004 met touchscreen-gaming en in 2006 met bewegingsgevoelige controllers," zegt Laurent Fischer, Nintendo of Europe's Managing Director of Marketing & PR. “Mensen moeten het echt met eigen ogen zien om het te geloven."
De Nintendo 3DS is voorzien van verschillende vooraf geïnstalleerde software, waaronder het unieke Gezichtenjacht, een game waarin spelers strijd leveren met bewegende foto's van hun eigen gezichten. Maar spelers kunnen ook direct genieten van AR-spellen, Mii-maker, StreetPass Mii-park, het Dagboek, de Nintendo 3DS Camera en Nintendo 3DS Sound. De Nintendo 3DS biedt daarnaast twee nieuwe mogelijkheden om automatisch verbinding te maken met toegangspunten en andere systemen: SpotPass en StreetPass.