Toen ZombiU nog in ontwikkeling was als Killer Freaks, vroeg ik me wel eens af in hoeverre dat spel op fanatieke spelers was gericht. Hoe zit dat bij het uiteindelijke spel?
Het meest fundamentele aspect van videogames is de drang om het steeds weer opnieuw te proberen als iets niet meteen lukt. Als je een punt bereikt waarop iets vrijwel onmogelijk lijkt, verliezen spelers hun enthousiasme; maar als je het precies goed doet, vinden spelers het niet erg om het te blijven proberen, ook al is het moeilijk.
Als het je eigen schuld is dat je hebt verloren, en niet de schuld van het spel, en je begrijpt wat er misging, dan ben je eerder bereid om het nog eens te proberen in een poging om verder in het spel te komen. Bij een goede uitdaging heb je het gevoel dat je een kans maakt om deze te overwinnen. Uiteindelijk wordt het een gevecht tegen jezelf.
Dat klopt. Daarom wilden we het spel niet alleen maar moeilijk maken om het moeilijk te maken. Als mensen voor het eerst ZombiU spelen met de Wii U GamePad, zijn er bijvoorbeeld veel die het moeilijk vinden en misschien zelfs overwegen op te geven. Het is tenslotte een heel nieuwe ervaring voor ze. Maar ik denk dat de voldoening die ze voelen als ze de GamePad leren gebruiken het de moeite waard maakt, omdat dit echt iets nieuws is, heel anders dan de spellen die ze tot nu toe gespeeld hebben.
In ZombiU hebben we ook een supermoeilijke spelstand toegevoegd, de Survival Mode. Hierin krijg je slechts één kans, één leven. Als je sterft, verschijnt de aftiteling en is je spel voorbij. Je krijgt geen ‘continue’s’ en kunt je vorderingen niet opslaan, helemaal niets van dat! (Lacht) Toch is dat eigenlijk de beste manier om het spel te spelen. Wanneer je weet dat je alles verliest als je sterft, wordt elke zombie je grootste nachtmerrie.
De vijanden in deze spelstand zijn niet sterker dan normaal, maar als onze medewerkers het probeerden, gingen ze toch vaak dood als ze heel even hun concentratie verloren. Aan de andere kant hebben we kleine aanpassingen gemaakt om ervoor te zorgen dat het spel altijd eerlijk is; als een speler een leven verliest, kan hij alleen zichzelf verwijten maken. Daardoor voelt de speler zich gesterkt om het de volgende keer beter te doen.
Wat dat betreft stelt dit spel hoge eisen aan de speler. Maar alles wat nodig is om te overleven, heb je in handen met de Wii U GamePad. Dus is het van belang dat spelers hier goed mee leren omgaan.
In zekere zin vergroten ze hun vaardigheden en kennis door hun ervaringen in het spel.
Exact. Hoewel ik moet bekennen dat we een paar dagen voordat het spel gereed was, nog steeds niet wisten of het wel mogelijk was om de Survival Mode uit te spelen.