Dat klopt helemaal.
Wat Guillaume net beschreef is een klassiek voorbeeld van hoe een enkel idee verschillende problemen in één keer oplost29. Dat is iets waar Shigeru Miyamoto het vaak over heeft. Volgens mij begonnen jullie met verschillende problemen, maar hebben jullie die met één idee opgelost om het project de juiste richting te geven.29 Deze uitspraak kwam voor in een gesprek getiteld “De definitie van een idee” tussen Shigesato Itoi van Hobo Nikkan Itoi Shinbun en Satoru Iwata.
Gabrielle, je werkte dit keer nauw samen met Guillaume. Hoe heb jij dit ervaren?
Toen we besloten de Wii U GamePad te gebruiken als instrument in een survival horror-spel, verbaasde het mij dat sommige functies heel natuurlijk uit die combinatie voortvloeiden. Meestal ben je bijvoorbeeld helemaal alleen in een survival horror-spel, maar wij voegden de Prepper30 toe, een personage dat met de speler spreekt via een walkie-talkie, waarbij het geluid direct uit de Wii U GamePad komt.30 De Prepper: Een personage in ZombiU dat je niet krijgt te zien maar via walkie-talkie adviseert over technieken om te overleven. ‘Prepper’ is eigenlijk een bijnaam voor mensen die zich actief voorbereiden op werkelijke rampen, zoals natuurrampen en het algemene instorten van de samenleving.
De Prepper is een mysterieuze stem die uit je Wii U GamePad klinkt. Er gaat veel aandacht uit naar het feit dat Wii U twee schermen heeft, waardoor sommige mensen misschien niet beseffen dat er ook twee luidsprekers in de Wii U GamePad zitten. De aanwezigheid van deze luidsprekers is net zo baanbrekend als die van de twee schermen. Je wordt daardoor meer meegesleept dan ooit tevoren.
Volgens mij hebben veel mensen, zowel ontwikkelaars als spelers, een hekel aan het lezen van tekst op een tv-scherm. Het is verrassend handig dat er niet alleen geluid uit de Wii U GamePad komt maar dat je ook teksten op het tweede scherm kunt lezen. De UI31 heeft een zeer fraaie animatie voor het omslaan van een bladzijde, het voelt alsof je een e-book leest. 31 UI: Afkorting van ‘user interface’. Het uiterlijk van scherm, vensters en menu’s die je gebruikt om een computer te bedienen.
De Wii U GamePad biedt veel mogelijkheden. Door ermee te experimenteren binnen de context van een survival horror-thema hebben jullie zijn voordelen ontdekt en er iets mee gedaan wat direct en dynamisch aanvoelt.
Onze vormgevers hebben altijd al verlangt naar een scherm zonder meters en tellers. Tot op heden was dat niet echt een optie. Maar bij ZombiU verschijnt er, los van enkele specifieke momenten, geen spelgerelateerde informatie op het tv-scherm. Je ziet alleen de spelwereld. Dat komt doordat alle informatie die je nodig hebt op de Wii U GamePad verschijnt.
Yves, toen je Killer Freaks aankondigde tijdens E3 2011, nam ik deel aan een tafelgesprek met jou en het Ubisoft-team, en daar hebben we het spel ook laten zien. Wat dacht je toen je vervolgens van je team hoorde dat ze het spel in een zombiespel wilden veranderen?
(Lacht) Ik vond het eigenlijk wel een goed idee om het hele concept te veranderen. We bespraken net al hoe zombies traag in je richting bewegen. Door van dat concept gebruik te maken, konden we allerlei problemen oplossen waar we tijdens de ontwikkeling tegenaan waren gelopen. Dit was dus echt de beste manier om zoveel mogelijk uit de Wii U-hardware te halen.