Ik denk dat we allemaal verschillende invalshoeken hebben. Wie wil beginnen? (Lacht)
Laten we het nu hebben over het hoofdonderwerp van vandaag: ZombiU. Wie kan het beste uitleggen hoe het allemaal begonnen is?
Je doelt op Killer Freaks24? 24 Killer Freaks: Killer Freaks From Outer Space, een eerstepersoonsschietspel dat door Ubisoft werd aangekondigd tijdens E3 2011. Hierin namen spelers het op tegen kwaadaardige aliens.
O, je hebt van Killer Freaks gehoord? (Lacht) Daar wil ik dadelijk nog even op terugkomen!
We begonnen met veel onderzoek en prototypes. We probeerden te begrijpen wat Nintendo met Wii U wilde bereiken. In het begin veranderde het hardware-ontwerp nog steeds, en de ontwikkelnormen lagen nog niet vast, dus moesten we de dingen zelf een beetje uitzoeken.
We hadden dus verschillende prototypen en besloten al vroeg dat we de Wii U GamePad wilden gebruiken voor een nieuwe soort eerstepersoonsschietspel voor fanatieke spelers. We wilden het scherm en de gyroscoop25 van de Wii U GamePad gebruiken om spelers een eerstepersoonsschietspel op een nieuwe manier te laten beleven. We dachten ook dat zo’n tweede scherm, wat voor andere spelers niet zichtbaar is, een nieuwe vorm mogelijk zou maken voor de meerspelerstand, met name asymmetrische spelmogelijkheden. Dit leidde tot het Killer Freaks-spel dat we toonden tijdens E326 2011. De vijanden in het spel waren vreemde wezens, gebaseerd op de Rabbids27…25 Gyroscoop: Een sensor die hoeken en rotatiesnelheid registreert.26. E3: Afkorting van Electronic Entertainment Expo. Een videospellenbeurs die elk jaar plaatsvindt in Los Angeles, Californië.27 Rabbids: Grappige, konijnachtige wezens die zijn bedacht door Ubisoft. Ze verschenen voor het eerst in Rayman Raving Rabbids.
Dus dit was een soort experimentele aanpak waarin je de Rabbids opnieuw ontwierp voor fanatieke spelers?
Juist. Op dat moment hadden we nog niet echt besloten of we die personages echt wilden gebruiken, maar we wilden mensen verrassen met die merkwaardige, Rabbid-achtige wezens.
De mensen die een hekel aan de Rabbids hadden, konden zich in dat prototype lekker laten gaan!
Naarmate we verder experimenteerden met de Wii U GamePad, ontdekten we dat het spel niet echt vroeg om een snelle ervaring.
Volgens mij kun je bij eerstepersoonsschietspellen je ogen geen moment van het scherm halen. Maar dat was anders toen jullie een manier van spelen bedachten die aansloot op de Wii U GamePad, toch?
Juist. We maakten een ervaring die net zo spannend was, ondanks dat er minder nadruk op snelheid werd gelegd. We hadden dankzij King Kong28 al ervaring opgedaan met een spel dat meer nadruk op overlevingselementen plaatste dan op pure actie, dus begreep het hele team hoe zoiets zou kunnen werken.28 King Kong: Een survival-actiespel gebaseerd op de film van regisseur Peter Jackson, die ook bekend is als regisseur van The Lord Of The Rings. De Nintendo DS-versie werd in Europa uitgebracht in november 2005.