Yves, zou je eerst eens iets over Ubisoft zelf willen vertellen?
Hoeveel mensen werkten er bij Ubisoft toen het bedrijf net bestond en jullie de eerste Zombi maakten?
Ubisoft is opgericht door mijzelf en mijn vier broers. We begonnen in het zuiden van Parijs met ongeveer 20 mensen, inclusief mijn broers. Maar nu hebben we 22 studio’s waar meer dan 7.000 mensen werken op 26 locaties over de hele wereld.
Ja. Mijn broer Gerard had die naam bedacht. Hij komt van het woord Ubiquity, dat betekent ‘overal bestaand’. We wilden dat Ubisoft zich over de hele wereld zou verspreiden.
Waarom waren jij en je broers destijds geïnteresseerd in het maken van computerspellen?
We waren zelf geïnteresseerd in spellen, maar merkten ook dat kinderen die van school thuiskwamen graag spellen wilden spelen, en daar zagen we als bedrijf kansen liggen. We woonden toen in Bretagne20 en stelden ons voor dat we niet alleen plaatselijk spellen zouden verkopen, maar in heel Frankrijk en zelfs daarbuiten. We hadden elk onze eigen vaardigheden, Michel kon programmeren en Gerard gaf aanwijzingen om de kwaliteit te verbeteren, dus verdeelden we het werk op basis van onze sterke punten. 20 Bretagne: Een regio in noordwest Frankrijk.
De jongste was 21 en de oudste was 31. Ondanks het leeftijdsverschil van 10 jaar, waren we allemaal dol op de spelindustrie.
Door de dynamische sfeer in de begindagen van de spelindustrie, werden we geïnspireerd om groot te denken.
Dat was bij ons precies hetzelfde. Ubisoft was naar Ubiquity vernoemd omdat jullie overal ter wereld aanwezig wilden zijn, en wij hadden de naam HAL21 bedacht omdat elke letter ons een stap voorsprong gaf op IBM! (Lacht)21 HAL: HAL Laboratory, Inc is een Japanse ontwikkelaar die werkte aan de series van Kirby en Super Smash Bros. Iwata werkte er eerst als programmeur en werd later de directeur van het bedrijf.
Dat is volgens mij heel belangrijk. Er zijn altijd enorme groeimogelijkheden. Dat is een groot voordeel in deze industrie.
Volgens mij weten we nu waarom ik zo’n sterke band met je voel! Laten we verdergaan. Xavier, klopt het dat jij hebt gewerkt aan Just Dance voor de Wii?