Ik wil graag wat dieper ingaan op het spelontwerp van ZombiU. Bijvoorbeeld over het feit dat de speler die aan de zombies ten prooi valt, zelf in een zombie verandert. Dat is een ongewoon element dat we nooit eerder hebben gezien.
Toen we hadden besloten dat we een zombiespel wilden maken, wilden we dat de speler dezelfde emoties zou ervaren als tijdens het kijken naar klassieke zombiefilms. Daarin had je vaak een groep personen die één voor één in zombies veranderden. Uiteindelijk kwam de hoofdrolspeler voor de verschrikkelijke keuze te staan om zijn ‘gezombificeerde’ vrienden te vermoorden, of zelf ten onder te gaan. Dat innerlijke conflict vonden we interessant.
Als het personage van de speler tijdens het spel sterft, raakt de speler hem kwijt. Dit personage zwerft dan in een nieuwe vorm door Londen, op zoek naar nieuwe slachtoffers.
Als het personage van een speler dood is, wil de speler natuurlijk wél verder spelen, we kunnen het spel daar niet laten eindigen. De oplossing lag voor de hand: we hebben het zo gemaakt dat de speler terugkeert naar de wereld als een volgende overlevende.
Precies. Het nieuwe personage kan er heel anders uitzien, man of vrouw, jong of oud, donker of blank.
Waar we ook mee wilden afrekenen, is de gebruikelijke regel in spellen dat je na een verloren leven gewoon een eindje wordt teruggezet en het nog eens mag proberen.
Aha. Dus moet de speler zijn eerder gebruikte, inmiddels gezombificeerde personage verslaan om zijn spullen terug te krijgen?
Exact. In de wereld van ZombiU is de kans dat de speler het eind van het verhaal bereikt met een enkele overlevende vrijwel nihil.