Dat was kort nadat ik erbij was gekomen.
Ik zou graag wat meer vragen stellen over de doorbraken die jullie bereikten, op jullie weg naar de voltooiing van Wii Music. Wanneer besloten jullie om valse tonen overboord te gooien, ongeacht hoe iemand speelt?
Dat is het basisidee achter traditionele muziekspellen. Wat heeft jullie ertoe doen besluiten om fouten uit te sluiten?
Dat is precies wat mensen zeggen, die muziek kunnen maken. Voor hun muzikale leven is het belangrijk om te weten welke noten ze moeten spelen en hoe ze die moeten spelen, noot voor noot. Ze willen weten hoe iemand de juiste noten kan spelen, door alleen maar met een afstandsbediening te zwaaien en dat is begrijpelijk. Maar ik denk dat beide manieren mogelijk zijn. Je kunt je met muziek vermaken door bij nul te beginnen en vastbesloten en stap voor stap te leren, hoe je muziek kunt maken. Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar er zijn andere manieren om dezelfde resultaten te behalen.
Ik ben een beetje aan het uitweiden, maar toen ik begon te werken aan Wii Music, had ik niet zoveel conventionele muziekspellen gespeeld, dus ik probeerde er een paar uit. Terwijl ik een van die spellen speelde, vermaakte ik me en besloot ik om te kijken of ik een van de liedjes perfect zou kunnen spelen. Ik speelde het nummer foutloos door, tot en met de laatste noot. Triomfantelijk speelde ik nog een extra noot aan het einde van het nummer. Maar toen ik naar mijn score keek, was die niet perfect!
Het leek mij zeker leuk om te spelen zonder fouten te maken, maar op dat moment maakte ik me nog wel zorgen over de scharnieren van het spel. Ik was een beetje bezorgd over hoe we het allemaal uiteindelijk tot één geheel zouden smeden.
Nou, daar heb je je antwoord (lacht). Maar destijds liep het team nog niet soepeltjes. Het duurde wel even voordat we allemaal de koppen bij elkaar staken om een spel te ontwerpen met als doel van muziek te genieten, puur om de muziek zelf.