Takashi Tezuka
Laat ik de eerste muziekvideo introduceren. Dit is de video die we eerder al noemden, van Wii Music-producent Tezuka-san.
Dit is Tezuka-san die 'Af en toe Super Mario Bros.' ten gehore brengt (lacht). Ik denk niet dat veel mensen dit herkennen als 'Super Mario Bros.'. Het is zelfs beter om te zeggen dat hij zelden, in plaats van af en toe, terugkeert bij het Mario-thema. Een opmerkelijke video. Wat er zo ongelooflijk aan is, is dat hij niet willekeurig wat doet. Hij breekt de melodie in stukken zonder ooit volledig zicht te verliezen op het basisritme en het oorspronkelijke nummer. De volgende is Miyamoto-san. Deze is een beetje funky en rockgeörienteerd.
In plaats van de hele tijd simpelweg op de drums te slaan, kun je op onverwachte momenten afwijkend spelen door de B-knop te gebruiken en krijg je een hele verrassende uitvoering, zoals in deze video. Bovendien kun je een gitaarsolo accentueren door de baslijn tijdelijk te stoppen. Nu volgt de video van mijn baas Kondo-san.
Deze video begint voorzichtig, met een gemoedelijk tempo en alleen de shamisen en de banjo. Maar dan komen de drums en de fluit erbij. De levendige Okinawa-vibe is uniek. Voor de fluit houdt hij de A-knop ingedrukt en op de shamisen tokkelt hij sneller als hij het geluid wil verfijnen. Het is een zorgvuldig gecreëerd werkstuk. Daarom is Kondo-san de baas (lacht)! Nu is coproducent Eguchi-san aan de beurt. We hebben deze samen in één poging opgenomen.
Dit is de themamuziek van Wii Music. Het geluid van de trompet past heel goed bij het nummer en Eguchi-san speelt alsof hij de tijd van zijn leven heeft! De Totaka-Mii op de drums gebruikt een paar speciale technieken. Ik hield de B-knop vande Wii-afstandsbediening ingedrukt om dat lichte geluid op de snaredrum te krijgen, in het midden van het drumstel en recht voor het Mii-personage. Nu volgt mijn eigen video, voor het nummer 'September'.
Om de ritmegitaar toe te voegen, heb ik het tempo verlaagd en deze vooraf opgenomen. Dat is dus een van mijn trucs (lacht)! Halverwege laat ik de baslijn een tijdje weg om voor contrast te zorgen. Dit geeft het gevoel dat je gewichtloos door de ruimte zweeft. Ben je eenmaal gewend aan het spelen van een liedje, dan kun je dus overwegen om minder te spelen en zo meer veranderingen aan te brengen in het geluid. Probeer het de volgende keer eens! Nu volgt subregisseur Wada-san, die houdt van muziek met een Iers tintje. Bekijk het opvallende ontwerp van de hoes eens!
Dit nummer is een mix van Ierland en de ruimte! (lacht) Wada-san nam 'Turkey in the Straw' als zijn lijdend voorwerp en gaf er zijn eigen draai aan. In Ierse muziek hou je ritme door op de grond te stampen en er wordt vaak een accordeon gebruikt... en deze video bevat deze karakteristieke instrumenten. Ook heeft hij de blokfluit vervangen door de Ierse tin-whistle. Bovendien heeft hij perfect de Ierse sfeer gevangen met de herhaalde driedelige melodielijnen. Voeg bij dat alles de achtergrond en je hebt een gepolijst werkstuk dat een unieke klasse uitstraalt. Nu volgt een behoorlijk geavanceerde video van subregisseur Hikino-san.
Dit is 'From the New World', maar het ritme is anders. 'From the New World' heeft normaal een vierkwartsmaat, maar deze video gebruikt een vijfkwartsmaat. Ik heb wel eens een driekwartsmaat in een tweekwartsmaat veranderd en andersom, maar nog nooit een vierkwartsmaat in een vijfkwartsmaat. Dit kan niet makkelijk zijn geweest. Is hij misschien begonnen met een basisritme door vijf keer op de koebel te slaan voor elke toer van de Be-Bops rechtsonderin het scherm? (lacht) Het ritme is behoorlijk uitbundig, zelfs een beetje jazzy. Dit is werk van de bovenste plank. Ik had het niet gekund! (lacht) Laten we nu kijken naar subregisseur Morii-san, die voorheen totaal geen muzikaal talent had.
Had je door dat dit liedje 'Vader Jacob' is? De baslijn is totaal anders en de manier waarop de beat verandert is pakkend (lacht)! Dit is een voorbeeld van het soort prestatie dat je kunt neerzetten, zelfs als je niets van muziek weet. Als je zoiets als dit live wilt opvoeren, zou het ongelooflijk moeilijk zijn, maar met Wii Music is het makkelijk! Ten slotte wil ik twee muziekvideo's van vrouwelijke teamleden presenteren. De eerste is ontwerper Iwasawa-san. Let op hoe zij rustmomenten gebruikt.
Dit nummer bevat allerlei hoogtepunten, zoals de manier waarop iedereen af en toe stopt met spelen. Deze rustmomenten hebben een leuk effect en het lied sluit op een sterke manier af. Bovendien volgt ze de originele melodie niet, maar doet ze iets heel anders. Ze heeft een aantal video's zoals deze gemaakt! Nu volgt Hirono-san, een andere ontwerper. Voor Wii Music werkte ze onder andere aan de gebruikersinterface en 3D-modellen. Het liedje komt uit Animal Crossing: Wild World. Kijk die Mii-personages eens!
Geheel in de stijl van Animal Crossing zien sommige van de Mii-personages eruit als katten of honden, en de achtergrond past perfect bij de spelwereld. Voor het ritme gebruikte ze een dj, wat een apart element toevoegt. En op het laatst verschijnt er een regenboog! Want op Music Mountain komt er een regenboog in beeld als iedereen tegelijk een rondje draait! Iedere achtergrond heeft een aantal van dit soort effecten om van te genieten, dus probeer ze allemaal! Bedankt voor het bekijken van alle video's. Om eerlijk te zijn heeft het team zoveel muziekvideo's gemaakt dat het onmogelijk is om ze allemaal te laten zien! Ik hoop dat ze je allerlei ideeën geven om je eigen video's te maken! Nogmaals bedankt!