Als iemand je vandaag vraagt wat Wii Music is, wat zou je dan antwoorden?
Dat ben ik ook. Toen ik het uiteindelijke product zag, vond ik het hoogst ongebruikelijk. Eén aantrekkelijk aspect is dat het, hoewel het geen muziekinstrument is, hetzelfde plezier biedt als het bespelen van een muziekinstrument. Iemand die geen instrumenten kan spelen, kan ervaren hoe het is om te spelen in een groep.
Ja, als het om simpele instrumenten gaat, zijn er oudere instrumenten die makkelijk te spelen zijn, zoals de Taisho-harp of autoharp.
Met dat in het achterhoofd, denk ik dat we extreem vermakelijke software hebben gemaakt om mensen kennis te laten maken met muziek. Daarom zou je, ietwat overdreven, kunnen zeggen dat Wii Music een nieuw instrument is dat het tot nog toe gangbare idee van muziekinstrumenten volledig van tafel veegt. Binnen 15 minuten speel je op allerlei instrumenten.
Met andere woorden: het stelt spelers in staat om een grote verscheidenheid aan emoties te ervaren die enorm dicht in de buurt komen van het plezier dat mensen overal ter wereld kennen die instrumenten bespelen. Maar hier is veel minder inspanning voor nodig.
Ik geloof het wel. Dit is misschien niet helemaal een kloppende vergelijking, maar dankzij karaoke kunnen mensen zonder muzikale vaardigheden iets ervaren dat in de buurt komt van het pure plezier dat het hart vormt van muziek. Daarom is het overal ter wereld zo populair geworden.Wii Music heeft misschien iets gemeen met karaoke. Zoals de kick die het geeft om even buiten jezelf te treden of het gemak om er door de stijl in op te gaan. Misschien schaam je je er eerst een beetje voor, maar je zult al snel uit je dak gaan.
Daar ben ik het mee eens. Je hebt misschien geen muzikale vaardigheden of creativiteit, maar zolang je de motivatie hebt om te proberen een instrument te spelen, zul je volledig van dit spel genieten.
Dat klopt. Die motivatie en de kick om jezelf ergens op te storten zijn ook nuttig als je op een echt instrument speelt. Met welk instrument je ook wilt spelen, je moet bij de basis beginnen. En daar struikelen een hoop mensen over.
Ik wil dat die mensen die daarover gestruikeld zijn, Wii Music eens uitproberen. Het is net als met Wii Sports en Wii Fit: de beste manier om het te begrijpen is door het gewoon uit te proberen.
Als we het hebben over hoe makkelijk het is, zullen sommigen zeggen dat het mogelijk niet genoeg diepte biedt voor mensen die al een instrument kunnen spelen (lacht).