Mario games up to now had been known as jumping games. However, in this latest Mario, the main theme is gravity. There are stages in the shape of a sphere, and it's set in space. Just hearing about all this, one's head would probably be filled with question marks. What were your impressions when you first heard about the plans for Super Mario Galaxy?
I was very positive about it from the start. The concept of a spherical playing field had been around since the unveiling of the GameCube in the year 2000, and I always thought that this was a concept that we should take on some day.
At that early stage, did you already have an idea of the advantages of a game with a spherical playing field?
I knew that it looked very new. But at the same time, I thought that if this was to be incorporated into a jump-based platform game, it would be a very bad match. I did however think that this mismatch could be resolved if we were able to introduce a new way to play using the spherical field.
So that is how the spin action was born. Shimizu-san, what did you think as the programmer?
I think that is a natural reaction. I think when people first hear about it, they would doubt how much a spherical playing field can actually make a game more fun.
For me, I felt that we would not be able to make this for technical reasons as well. I had worked on Jungle Beat before this, and seeing how we had such a difficult time making that game, which was in 2D, I was not able to see how in the world we were going to make a "Super 3D" game like this, which is another step ahead of conventional 3D games. And when the plan was approved, I knew that the programming part was going to come to me, so I felt a real sense of danger!
You sensed danger because you feared you would become sucked into a really nightmarish task! (laughs)
It was only fairly recently that I felt that we were on to something. Throughout most of the development, I had been programming all day and never had a chance to actually play the game. Then towards the end of the development process, I started playing Super Mario Galaxy from the beginning, partly as a means to debug the game. As I was playing, the experience felt totally fresh. I thought to myself, “I'm playing a game like nothing that’s come before it”.
Feelings like that are extremely important. In this day and age where surprises in games are becoming few and far between, you feel like you are interacting with a completely new kind of game with Super Mario Galaxy. I think there are other benefits in a spherical playing field. Shirai-san, how about you?
Well, I knew that I was going to be responsible for the stage design, so when I first heard the plans for this game, I thought about the kinds of planets that would look great when they're floating in space. Ideas came pouring out, such as planets in the shape of ice cream and apples floating around, and being able to run around on them.