Ja.
Minami-san, in het begin sprak je over werk dat alleen een onafhankelijke ontwikkelaar kan doen.
Wat voor soort werk is dat, in jouw visie? PlatinumGames heeft een gemakkelijk te onderscheiden filosofie en maakt – op een goede manier – geen compromissen. Het lijkt echt alsof jullie een organisatie van een aparte klasse zijn.
Het model dat we op het oog hebben, is dat van de relatie tussen Westerse ontwikkelstudio’s en uitgevers.
De mensen bij ontwikkelstudio’s in Europa en Amerika krijgen hun fondsen van uitgevers, maar doen niet zomaar alles dat ze gevraagd wordt.
We willen die evenwichtige relatie behouden, terwijl we de spellen maken die we willen maken. Als we falen, valt het bedrijf uiteen en als het goed gaat, zeggen we: “Alsjeblieft!” Ik denk dat zo’n soort relatie goed is. Degenen die het meest over de spelers nadenken, hen in de ogen kijken en ernaar streven om iets voor hen te maken, zijn tenslotte de spelmakers.
Als een groot bedrijf videospellen maakt, zijn er allerlei factoren in het spel, zoals wanneer er winst gemaakt moet worden en wanneer er iets uitgebracht moet worden.
En afhankelijk van de omstandigheden ga je dan ergens compromissen maken en gaat op de een of andere manier de kwaliteit omlaag. Maar hier konden wij niet tegen en om die redden wil ik, als onafhankelijke ontwikkelaar, eisen kunnen stellen en een groep van makers zijn.
Dus, en dit is misschien niet de meest treffende beschrijving, wat je zegt is dat je een onafhankelijk ontwikkelbedrijf wilt zijn dat zijn grote woorden waar kan maken met het leveren van resultaat, zonder dat er een bepaald fonds in je kapitaal is geïnvesteerd, toch?
Om het anders te stellen, als het op de uiteindelijke beslissing over wat de spelers wordt geboden aankomt, nemen jullie die verantwoordelijkheid bij het maken van het spel.
Als je geen goede dingen blijft maken, gaan de spelers op zoek naar iets anders en kan het bedrijf niet langer voortbestaan.