Ik ben van een andere leeftijd dan Minami-san, maar ik begon ook met speelhalspellen – zoals Space Invaders, Galaxian7 en Heiankyo Alien8.7. Galaxian: Een schietspel dat in 1979 in speelhallen verscheen.8. Heiankyo Alien: Een voor thuiscomputers in 1979 uitgebracht actiespel. Latere versies werden uitgebracht in de speelhallen en voor de Nintendo Game Boy en de Super NES.
Afgaand op je leeftijd, zou ik zeggen dat Space Invaders uitkwam toen je op de lagere school zat, toch?
Ja. Ergens tussen de eerste en vierde klas. Als je in die tijd in een grote supermarkt of een kuuroord kwam, hadden ze daar Space Invaders. Dit waren de enige plaatsen waar ik kon spelen.
Ja, het zal inderdaad zo zijn dat kinderen van de lagere school niet dagelijks een speelhal kunnen bezoeken.
Toen ik voor het eerst met videospellen in aanraking kwam, dacht ik: “Videospellen zijn leuk, maar ik krijg bijna nooit de kans om ze te spelen!”
De concentratie die je nodig had was buitengewoon – net als de wanhoop als je faalde! (lacht) Maar ik heb mijn jaren op de lagere school en vroege middelbare school niet alleen met speelhalspellen doorgebracht. Ik kwam toen ook met thuiscomputers in aanraking. Op een dag vroeg een vriend van mij me om bij hem langs te komen en zei: “Ik heb iets cools, thuis.” Ik ging langs en het was een PC-60019.9. PC-6001: Een 8-bit thuiscomputer, in 1981 in Japan uitgebracht door NEC.
Juist. Je kon er een spelcartridge in steken en een spel spelen dat je normaal in een speelhal zou spelen, dus ik reageerde van: “Wat is dit?!” De graphics waren natuurlijk niet zo goed als die van de versie in de speelhallen, maar dit was net toen Portopia Renzoku Satsujin Jiken10 uitkwam, en ik echt opging in dat soort spellen. Ook was er een elektronicawinkel in de buurt waarin een thuiscomputer was opgesteld. Hier kon ik een beetje mee spelen en op programmeren.10. Portopia Renzoku Satsujin Jiken: een in 1981 door Enix (nu Square Enix) in Japan uitgebracht avonturenspel voor home computers. In november 1985 verscheen er een versie voor het NES-systeem.
Maar het was niet slecht voor je om twee uur met programmeren door te brengen om tien minuten te kunnen spelen.
Ja. Maar na een tijdje realiseerde ik me dat ik dit niet kon blijven doen. Dus ging ik er gewoon voor en zei ik tegen mijn ouders dat ik mijn eigen computer wilde. Ze vroegen me waar ik die voor wilde gebruiken. Als kind wist ik dat als ik zei dat ik er spellen op wilde spelen, ze er nooit een voor me zouden kopen.