Yokota, jij hebt de leiding gehad over allerlei soorten spellen. Wat was dit keer karakteristiek voor het ontwikkelingsproces?
Maeda’s doorzettingsvermogen, de manier waarop hij constant openstond voor nieuwe ideeën en zijn ongelofelijk positieve kijk op zaken waren dit keer opvallend. En hij zag er nooit moe uit. Dat was nog wel het meest verbluffende.
Maar het op een positieve manier toevoegen van nieuwe dingen resulteerde in een andere speelstijl. Zo kun je je personage bijvoorbeeld eindeloos blijven ontwikkelen, dus zelfs als de statistieken van je personage maar weinig verbeteren als je een niveau stijgt, kun je onbezorgd verder spelen omdat je later nog volop de kans krijgt. Bovendien kun je een verslagen kameraad in de Newcomer Mode6 door blijven ontwikkelen.6. Newcomer Mode: een spelstand waarin een vriendschappelijk personage dat wordt uitgeschakeld niet verloren gaat, maar beschikbaar blijft voor latere kaarten. Deze spelstand was ook aanwezig in het voorgaande spel, Fire Emblem: Shin Monsho no Nazo.
Nee, nee! Het zit echt goed (lacht)! Zelfs in het bedrijf spelen veel mensen maar sporadisch.
Sommige mensen vinden de Newcomer Mode niet in het spel thuishoren, terwijl anderen ongetwijfeld zullen zeggen dat ze daardoor plezier kregen in Fire Emblem.
Ja, en van die laatste groep zijn er aardig wat. Vooral onder teamleden die het voor het eerst speelden – sommige vonden het zonder die spelstand moeilijk, dus Yamagimi had een vooruitziende blik. Sorry dat ik er aan de telefoon nogal kribbig over deed (lacht).
Ik was er vanaf het begin ook faliekant tegen. Maar toen ik er eenmaal aan begon te werken, vond ik de Newcomer Mode fantastisch (lacht)!
Er zijn verschillende manier om het te spelen en ervan te genieten – serieus of zorgeloos bijvoorbeeld.
Precies. Je hebt twee spelstanden en drie moeilijkheidsniveau’s, dus het vinden van een balans was lastig (lacht). Als je de Newcomer Mode zou spelen op het niveau Normal, werd het een beetje te makkelijk.
Toen we het lieten testen door nieuwe werknemers, realiseerde ik me dat de verschillende spelstanden waardevol waren. Als de Classic Mode te moeilijk was, konden ze het spel uitspelen in de Newcomer Mode. Daarom denk ik dat veel mensen het eind zullen halen.
En laten we niet vergeten dat Higuchi en Maeda het spel aanpasten, zodat hun echtgenoten het konden spelen (lacht).