Yokota-san, you’ve been in charge of all sorts of games. What was characteristic of the development process this time?
Maeda-san’s toughness, his continual adoption of ideas and the way he thinks about things incredibly positively really stood out this time. I’ve never seen him look tired. That’s the most amazing thing.
But piling up new things in a positive way resulted in a new style of play. For example, you can develop the characters endlessly, so even if a character’s stats don’t increase much when you level up, you can continue without worrying because you’ll have plenty of chances later on. What’s more, in Newcomer Mode6, even if a comrade is defeated, you can still continue to develop them.6. Newcomer Mode: A mode where if a comrade character becomes incapacitated, that character isn’t lost and will be available for use on later maps. This mode first appeared in the previous game, Fire Emblem: Shin Monsho no Nazo.
No, no! It’s really all right! (laughs) A lot of people at the company even play casually.
Some people think Newcomer Mode is heresy, while no doubt some would say they only discovered the enjoyment of Fire Emblem because of it.
Yes, there are quite a few of the latter. Especially among team members who played it for the first time – some said it was difficult without casual play, so I thought Yamagami-san had shown foresight. Sorry for getting huffy about that on the phone. (laughs)
I was totally against it from the start, too. But after coming to work on it, I thought Newcomer Mode was great! (laughs)
There are different ways to play and enjoy it – for instance, seriously or carefree.
That’s right. There are two modes and three difficulty settings, so it was difficult to get the balance. (laughs) If you combine Normal with Newcomer Mode, it could be a little easy.
But when we had new employees test play it, I realised there was a value to having various modes, because if it was too difficult on Classic Mode, they could play to the end in Newcomer Mode. Because of this, I think a lot of people will play all the way to the end.
And we can’t go without mentioning how Higuchi-san and Maeda-san applied themselves to adjusting the difficulty so their wives could play it. (laughs)