Nu wil ik iedereen graag vragen om iets te zeggen over de aantrekkelijkste elementen van Beat the Beat: Rhythm Paradise. Laten we met jou beginnen, Masaoka.
Tijdens onze eerste vergadering hadden we het erover dat er veel muziek zit in de manier waarop kinderen spelen. Ze roepen elkaar bijvoorbeeld op een muzikale manier, bijvoorbeeld, “♪Die-en-die, komen jullie met ons spééélen!” Het heeft een ritme dat niet gaat vervelen als je het herhaald. Beat the Beat: Rhythm Paradise heeft veel van dat soort ritmes. De manier waarop je op tv het plezier deelt met de mensen om je heen, lijkt ook op de manier waarop je als kind speelde, je doet al snel met anderen mee. Toen ik lang geleden eens de comedygroep The Drifters6 had gezien, bleef ik hun grappige zinnen zo vaak zingen dat mijn ouders er boos van werden. Dat soort plezier is dit keer een belangrijk punt. 6 The Drifters: Een Japanse muziek- en comedygroep.
Ik begrijp wat je bedoelt. Het is echt een leuk spel om naar te kijken. Eén van de eisen die ik stel aan een goed spel, is dat het ook leuk moet zijn voor mensen die meekijken. Dat was het geval bij veel videospellen die Nintendo heeft gemaakt en populair werden. Het woord “iedereen” in de Japanse titel Minna no Rhythm Tengoku, oftewel “Ieders Rhythm Paradise”, betekent niet dat er vier controllers zijn en iedereen tegelijk moet spelen. Het gaat erom dat iedereen toekijkt terwijl een enkele persoon speelt, en iedereen zijn adem inhoudt en lacht om de missers van de speler. (lacht) “Iedereen” betekent hier dat iedereen zich vermaakt.
Net als wanneer je iemand ziet spelen met een kendama (Japans speelgoed) of een jojo. Dan heb je zoiets van, “Laat mij eens proberen!”
Een bevriende muzikant en drummer hebben het vorige spel gekocht. Ze speelden ermee tot de avond om hun spel te perfectioneren. Ze waren zeer competitief en dachten, “We kunnen ons niet door Tsunku laten verslaan!” (lacht)
Volgens mij is de terugkeer van een eenvoudige knoppenbesturing wel een aantrekkelijk aspect. De ritmes in deze serie hadden vaders en moeders, die toekijken hoe hun kinderen spelen, eigenlijk zelf moeten ervaren toen ze nog klein waren. Ik hoop dat ze bij het horen ervan een verbintenis voelen, en zich instinctief door het spel voelen aangetrokken.
Het is een spel waarvan je in de benen wilt komen. Tijdens vergaderingen stond Tsunku aan de ene kant te spelen, en dan kwam Iida naast hem staan om mee te doen. Het is echt een spel waar iedereen aan mee kan doen. Het zou geweldig zijn als iedereen op zou staan om zich door het ritme te laten grijpen.
Het spel maakt je aan het lachen. Het bevat kleine, maffe werelden die draaien rondom een enkele knop.
Je blijft grijnzen. (lacht) Ik hoop dat iedereen dat gevoel deelt met gezin en vrienden. Ik maakte mijn tekeningen om mijn vrienden hier aan het lachen te krijgen (kijkt naar de rest), dus ik hoop dat iedereen die het speelt er ook hartelijk om kan lachen.