In Brawlout krijg je de kans om je vrienden en vijanden er eens goed van langs te geven in online gevechten, of gezellig langs elkaar voor de tv. Brawlout is een fijne en stijlvolle mix van platformgevechten met een traditionele gameplay.
In plaats van trage gevechten waar je focust op verdediging, stort Brawlout zich vol in de actie met supersnelle acrobatische gevechtsmoves waar dit soort platformgames bekend om staan.
Door de gulden middenweg te belopen tussen de groeiende competitieve gamewereld en het partygame-genre, hoopt Brawlout de veteranen, de gewone fans en nieuwkomers allemaal waar voor hun geld te geven.
Elk personage heeft in Brawlout zijn eigen unieke speelstijl. Of je nu een enorme fan bent van worstelen of lekker agressief tekeer wilt gaan op je vijand, Brawlout heeft voor elke soort speler een gepaste vechter.
Niet alleen de bekende moves zoals ‘wave dashing’ en ‘air dodging’ zijn beschikbaar, maar ook elementen die je in andere games zult terugvinden. De ‘Rage meter’ vult zich door schade toe te brengen en klappen te vangen, waarna je met de ‘Rage Burst’ combo’s teniet kunt doen. Ga daarna voor een lading opeenvolgende aanvallen met ‘Rage Mode’. Gebruik de helft van je ‘Rage Meter’ om met de ‘Rage Burst’ je tegenstander terug te duwen, zijn combo te stoppen en wat ademruimte te krijgen. Als de meter vol is, kun je 'Rage Mode' gebruiken om nog meer schade aan te richten en de schade die je ontvangt te verminderen.
De spelstanden in Brawlout zijn gelijkaardig aan die van een normale platformgame, met veel extra’s.