Nintendo of Europe ('Nintendo') en zijn producten voldoen aan de van toepassing zijnde richtlijnen en verordeningen van de Europese Unie. Veel hiervan heeft betrekking op de bescherming van het milieu en de gezondheid en veiligheid van consumenten, bij de productie, distributie en het gebruik van Nintendo-producten. Hieronder geven we een korte samenvatting van de belangrijkste relevante richtlijnen en verordeningen van de EU, en de manier waarop Nintendo die naleeft.
De AEEA-richtlijn moedigt iedereen aan om elektrische en elektronische apparatuur te recyclen en hergebruiken. Fabrikanten worden er met de AEEA-richtlijn toe gezet om rekening te houden met deze bepalingen, bij het ontwerpen en fabriceren van apparatuur. Bovendien zijn zij verantwoordelijk voor het financieren van de afvalverwerking van producten die zij op de markt brengen. Nintendo volgt deze richtlijn volledig bij het ontwerp en de ontwikkeling van zijn producten, en werkt samen met geautoriseerde, regionale instellingen om elektrische en elektronische apparatuur op een voor het milieu verantwoorde manier in te zamelen, terug te winnen, te recyclen en te verwerken.
Net als de AEEA-richtlijn, is de batterijenrichtlijn erop gericht om de belasting van het milieu te verminderen tijdens de productie, de distributie, het gebruik, de afvalverwerking, en het recyclen van batterijen en oplaadbare batterijen. De levering van batterijen en oplaadbare batterijen die bepaalde gevaarlijke metalen bevatten wordt met de richtlijn verboden. Verder worden er eisen gesteld aan de markering van batterijen, het veilig verwijderen uit apparaten, de inzameling en het recyclen. Batterijen die worden geleverd bij Nintendo-producten voldoen volledig aan deze eisen. In de producthandleiding kunnen consumenten meer informatie vinden over het veilig verwijderen en recyclen van batterijen. Nintendo werkt samen met geautoriseerde, regionale instellingen om batterijen op een goede en voor het milieu verantwoorde manier in te zamelen en te verwerken.
De richtlijn verpakking en verpakkingsafval is bedoeld om de vervaardiging van verpakkingsafval te voorkomen, en het hergebruik en recyclen van verpakkingen aan te moedigen. Nintendo voldoet aan deze richtlijn en is betrokken bij het Europese Groene Punt-recyclingprogramma. Nintendo-producten die zijn bedoeld voor verkoop, zijn voorzien van het Groene Punt-logo.
Nintendo-producten voldoen volledig aan de BvGS-richtlijn en geen van Nintendo's elektrische en elektronische apparatuur bevat meer dan de wettelijk toegestane hoeveelheden lood, kwik, cadmium, zeswaardig chroom, polybroombifenylen (PBB's) of polybroomdifenylethers (PBDE's).
Nintendo-producten voldoen aan de R&TTE-richtlijn. Waar mogelijk maken ze gebruik van het radiospectrum dat is toegewezen aan aarde-ruimtecommunicatie, om interferentie te voorkomen.
Elektrische apparaten beïnvloeden elkaar, als ze in verbinding of dicht bij elkaar staan. Het doel van de EMC-richtlijn is om het effect hiervan binnen de gestelde normen te houden. Nintendo laat zijn elektrische en elektronische producten testen, om ervoor te zorgen dat ze geen elektromagnetische storing veroorzaken of erdoor worden gestoord.