10 april 2012 – Als onderdeel van een samenwerking tussen Nintendo Co., Ltd en het Louvre Museum in Parijs, het meest bezochte museum ter wereld, levert Nintendo aan het Louvre Nintendo 3DS-systemen die daar dienst zullen doen als exclusieve audiogids. De Audioguide Louvre – Nintendo 3DS is vanaf 11 april 2012 beschikbaar voor bezoekers van het Louvre. Met deze samenwerking willen Nintendo & het Louvre bezoekers van het museum een instrument geven dat hun kennis van kunst en cultuur op een leuke en interactieve manier verrijkt.
De ontwikkelaars van Nintendo Co., Ltd, gevestigd in Kyoto, Japan, hebben de audiogids ontwikkeld die via het Nintendo 3DS-systeem toegankelijk is. De gids is bedoeld ter ondersteuning van de beleving en waardering van de 8,9 miljoen mensen die het Louvre jaarlijks bezoeken. De audiogids voorziet in audio en beelden die bezoekers helpen de aanwezige kunstwerken en exposities te begrijpen en hun kennis ervan te verrijken.
De gids benut de unieke functies van het Nintendo 3DS-systeem, waaronder 3D-beelden en –animaties, onder andere voor een interactieve plattegrond die bezoekers hun exacte positie in het museum toont. De gids voorziet ook in 700 commentaren op de kunstwerken en biedt een verfrissend perspectief op de verzamelingen van het Louvre en het verhaal achter dit bouwwerk. De veelzijdige gids kan worden aangepast aan persoonlijke voorkeuren en brengt de kunstwerken tot leven dankzij commentaren van aan het museum verbonden curators en sprekers.
Mr Barbaret, Managing Director van het Louvre: “Ik ben zeer verheugd dat onze samenwerking met Nintendo vandaag heeft geleid tot deze nieuwe vorm, de nieuwe multimedia-audiotour op het Nintendo 3DS-systeem. Door deze samenwerking willen we ons erfgoed en de innovatieve wereld van interactief entertainment samenbrengen in een systeem waar veel mensen al bekend mee zijn. Naar onze mening is de Nintendo 3DS perfect om dit doel te bereiken. Nintendo heeft meer dan 35 jaar ervaring in het ontwikkelen van spellen en spelsystemen, en we geloven dat de nieuwe audiogids een waardevol instrument is om een bezoek aan het Louvre tot een meer dynamische en verrijkende ervaring te maken, vooral voor de mensen die minder bekend zijn met musea.”
Mr Satoru Iwata, president-directeur van Nintendo Co., Ltd: “Nintendo is vereerd dat het Nintendo 3DS-systeem zal worden gebruikt voor het dragen en leveren van deze exclusieve audiogids voor zo’n bekend en populair kunstmuseum. We hebben Nintendo’s ervaring in de ontwikkeling van spellen die geschikt zijn voor iedereen, ongeacht leeftijd en geslacht, gebruikt om bezoekers van het Louvre museum verrijkende opties te bieden voor hun beleving van de aanwezige kunstwerken.”
Deze bevat meer dan 700 audiocommentaren en foto’s, waarvan vele in hoge resolutie. Specialisten van het Louvre geven toegankelijke en boeiende uitleg voor achtergrondinformatie die bezoekers helpt de tentoongestelde werken te begrijpen.
Commentaren die toegankelijk zijn voor gehandicapte bezoekers: mensen met gehoorproblemen kunnen gebruik maken van een videotour in Franse gebarentaal die zich richt op de voornaamste werken van het Louvre. Blinden en slechtzienden kunnen een bezoek brengen aan de speciale aanraakgalerij.
Tot 25 juni 2012 kun je de mysterieuze geheimen ontdekken die worden onthuld in de tentoonstelling “The Saint Anne, Leonardo da Vinci’s Ultimate Masterpiece”, met uitleg van Vincent Delieuvin, hoofd van de schilderijenafdeling van het Louvre en de curator van de tentoonstelling.
Het vinden van je weg door het enorme museum, met collecties verdeeld over drie vleugels en vier verdiepingen, blijkt voor bezoekers nog een hele opgave. Maar met hulp van Nintendo’s locatiebepalingstechnologie, heb je niet langer een excuus om te verdwalen in één van de grootste musea te wereld. De nieuwe audiogids laat bezoekers op elk moment zien waar ze zich bevinden op de plattegrond van het museum. Dankzij de twee schermen van de Nintendo 3DS zie je ook je exacte positie op een plattegrond van de verdieping waarop je je bevindt.
Interactieve animaties, 3D-modellen van beroemde werken, 3D-beelden van de vertrekken van het museum… Misschien wil je ook de achterkant van de Nikè van Samothrake wel eens bekijken, maar lukt dit niet omdat het standbeeld tegen een muur is geplaatst. Dankzij 3D-technologie kun je de kunstwerken vanuit elke hoek bewonderen!
De commentaren worden vergezeld door vele haarscherpe foto’s die je helpen elk object te herkennen en toegang geven tot aanvullende informatie. Gebruik de HD-zoom om de rijke details van elk stuk te bekijken; verken het landschap achter de Mona Lisa, probeer de personages te herkennen die zijn afgebeeld in De kroning van keizerin Joséphine (door Jacques-Louis David), en bewonder de getoonde architectuur van De bruiloft te Kana (door Veronese).