The Louvre museum and Nintendo join forces to release the Audioguide Louvre - Nintendo 3DS
10th April 2012 - As part of an ongoing partnership between Nintendo Co., Ltd and the Louvre Museum in Paris, the most visited art museum in the world, Nintendo will be providing the Louvre with Nintendo 3DS systems that will house an exclusive audio guide. The Audioguide Louvre - Nintendo 3DS will become available in the Louvre for visitors to enjoy from 11th April 2012 onwards. With this partnership, Nintendo and the Louvre hope that visitors to the museum will be aided with a tool to deepen their knowledge of art culture in a fun and interactive way.
Developers working at Nintendo Co., Ltd, based in Kyoto, Japan have developed the audio guide which is housed within the Nintendo 3DS system, in order to support the enjoyment and appreciation of the Louvre’s exhibits for many of the museum’s 8.9 million annual visitors. The audio guide will provide audio and visual tools which will help visitors to understand and deepen their knowledge of the artwork and exhibits in place.
Through utilising the unique features of the Nintendo 3DS system including 3D images and animation, the guide includes an interactive map that allows visitors to see exactly where they are in the museum. It also offers over 700 commentaries on the works of art, providing a fresh perspective on the Louvre’s collections and the story behind the building itself. The versatile guide can be tailored to individual tastes and really brings the artwork to life, thanks to commentaries recorded by the museum’s curators and lecturers.
Mr Barbaret, Managing Director of the Louvre, comments, “I’m particularly pleased that our partnership with Nintendo has taken this new form today, thanks to the new multimedia audio guide on the Nintendo 3DS system. Through this partnership, we wanted to bring together heritage and the innovative world of interactive entertainment through a system many people are already familiar with. We feel that the Nintendo 3DS is perfect to achieve this goal. Nintendo has brought over 35 years of experience in games and game console development, and we believe that the new audio guide is a valuable tool that will help visiting the Louvre a more dynamic and rewarding experience, particularly for those that are not so familiar with a museum environment.”
Mr Satoru Iwata, Global President at Nintendo Co., Ltd, comments “Nintendo is honoured that the Nintendo 3DS system will be able to support and provide this exclusive audio guide to such a renowned and popular art museum. Nintendo's experience within the development of games that can be enjoyed by all, regardless of age and gender, has been utilised with the aim that visitors to the Louvre museum will have further enriched opportunities to experience the exhibits on offer."
This includes over 700 audio commentaries and photos, many in high definition. With simple and engaging explanations, specialists from the Louvre give visitors background information to help them understand the works on display.
This is a selection of major works of art highlighted on the interactive map, to ensure visitors don't miss the museum’s most important pieces. Visitors can create their own itinerary through the museum to discover the pieces they want to see.
Commentaries accessible to disabled visitors: the hearing impaired can access a video-guided tour in French sign language which focuses on the Louvre’s major works. Visitors with visual impairment are able to visit the special touch gallery.
Up until 25th June 2012, discover the mysterious secrets revealed in the exhibition “The Saint Anne, Leonardo da Vinci’s Ultimate Masterpiece”, with explanations by Vincent Delieuvin, head of the Louvre’s paintings department and curator of the exhibition.
Housed in a huge building, with collections spread over three wings and four floors, finding your way in the museum can be daunting for some visitors. With the support of Nintendo’s location estimation technology, you no longer have an excuse for getting lost in one of the world’s largest museums. The new audio guide allows visitors to see where they are at any moment on the museum map. With the dual screens of Nintendo 3DS, you can visualise the main map of the floor you are on, and your exact position.
Interactive animations, 3D models of major works, 3D images of the museum spaces… Perhaps you’d love to be able to see the back of the Winged Victory of Samothrace, but can’t get round the statue because it’s placed against a wall. With 3D technology, admire the works of art from every angle!
Many high definition photos accompany the commentaries, helping you identify each object and access additional information. Use the HD zoom and see the rich detail of each piece: investigate the landscape behind the Mona Lisa, attempt to recognise the characters portrayed in The Consecration of the Emperor Napoleon (by Jacques-Louis David), and admire the architecture shown in The Wedding Feast at Cana (by Veronese).