27 november 2012 – Het duurt nog maar een paar dagen tot de Wii U op 30 november in Europa wordt gelanceerd. Deze nieuwste console van Nintendo levert beelden in full HD en wordt geleverd inclusief de innovatieve Wii U GamePad-controller, waarmee gebruikers meer keuzes en mogelijkheden dan ooit tevoren hebben. De Wii U GamePad heeft een geïntegreerd tweede scherm en kan bij sommige software ook onafhankelijk van de tv worden gebruikt. De nieuwe controller is verder voorzien van bewegingsmeters, een ingebouwde camera, een microfoon en een stylus voor nauwkeurige touchscreenbesturing.
De lancering van het systeem aanstaande vrijdag wordt ondersteund door het sterkste lanceringsaanbod aan spellen uit de geschiedenis van Nintendo. Op de lanceringsdag zijn maar liefst 23 titels verkrijgbaar, waaronder spellen voor het hele gezin, zoals New Super Mario Bros. U en Nintendo Land en exclusieve spellen van third parties, zoals het zenuwslopende ZombiU van Ubisoft.
New Super Mario Bros. U is een gloednieuw 2D-platformspel dat spelers verplaatst naar een reusachtige plattegrond vol geweldige Mario-levels. Een enkele speler kan de Wii U GamePad gebruiken om het spel te spelen wanneer de tv door anderen wordt gebruikt. Daarnaast biedt de nieuwe controller samenwerkende spelers ook unieke mogelijkheden om elkaar te helpen. Nintendo Land is het ultieme pretpark voor Nintendo-fans, met 12 attracties die stuk voor stuk zijn gebaseerd op een beroemde Nintendo-franchise. Elke attractie is een opzichzelfstaand spel met verschillende levels en spelstanden die de nieuwe mogelijkheden van Wii U op gevarieerde manieren demonstreren. Attracties als Mario op de vlucht en Luigi’s Spookhuis zorgen voor een nieuwe dynamiek in multiplayerspellen doordat de speler met de GamePad een andere rol speelt dan de spelers met de Wii-afstandsbedieningen.
De Wii U wordt gelanceerd in drie verschillende hardwarepakketten. Het Wii U Basic Pack bevat een wit Wii U-systeem met 8 GB intern geheugen* en een witte Wii U GamePad. Het Wii U Premium Pack bevat een zwart Wii U-systeem met 32 GB intern geheugen* en een zwarte Wii U GamePad. Spelers kunnen de extra geheugenruimte van het Premium Pack gebruiken om meer downloadbare content op te slaan. Het Premium Pack bevat tevens standaards voor de Wii U GamePad en het systeem, een oplaadstation voor de Wii U GamePad, een sensorbalk en het spel Nintendo Land. Daarnaast is ook een limited edition ZombiU Premium Pack verkrijgbaar met daarin ZombiU en een zwarte Wii U Pro Controller in plaats van Nintendo Land. Beide Premium Packs bieden ook toegang tot het Nintendo Network Premium beloningsprogramma. Alle drie pakketten bevatten een HDMI-kabel en voedingen voor het systeem en de Wii U GamePad.
Na het uitvoeren van de Wii U-systeemupdate, kunnen spelers die al een Wii bezitten een gegevensoverdracht*** uitvoeren, waarmee ze onder andere hun WiiWare- en Virtual Console-spellen van de Wii naar het nieuwe Wii U-systeem kunnen verplaatsen. Handig voor Wii-bezitters is ook dat bijna alle Wii-accessoires compatibel zijn met het Wii U-systeem. Dat geen enkele van de hardwarepakketten een Wii-afstandsbediening bevat, is om ervoor te zorgen dat Wii-bezitters geen accessoires hoeven aan te schaffen die ze al bezitten. Voor spelers die nog geen Wii-systeem bezitten levert Nintendo een Wii Aanvullende Wii-afstandsbediening Plus-set met daarin een Wii-afstandsbediening Plus, Nunchuk en sensorbalk.
Of je nu in je eentje of met vrienden speelt, Wii U levert gloednieuwe entertainmentervaringen en verandert de manier waarop je je tv gebruikt. Wii U wordt in Nederland op 30 november gelanceerd.