Terwijl we spraken over Super Mario Galaxy 2, vond ik dat we het ook over het geluid moesten hebben. Daarom heb ik jullie allemaal hier verzameld.
Dat klopt, eigenlijk was dit geen onderdeel van de planning. Maar ik wilde zelf wel wat vragen over het geluid stellen, dus misschien is daardoor het balletje gaan rollen (lacht).
Goed dan. Ik wil jullie allemaal vragen jezelf voor te stellen, en te vertellen over wat je hebt gedaan. Laten we beginnen met Kondo.
Ik ben Kondo, van de Divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment. Net als de vorige keer, bij Mario Galaxy1, was Yokota de geluidsregisseur, en had ik de leiding over een aantal muziekstukken. 1 Mario Galaxy is Super Mario Galaxy, een platformspel dat in november 2007 wereldwijd werd uitgebracht voor het Wii-systeem.
Dus Yokota was verantwoordelijk voor het geluid in het algemeen, jij keek mee over zijn schouder, en deed zelf ook wat werk. Ging het ongeveer zo?
Dat klopt. Ik deed ook dienst als een soort supervisor. Het was mijn taak om naar alle voltooide muziek te luisteren en te besluiten of deze wel of niet geschikt was voor een Mario-spel.
Ik ben Yokota van Software-ontwikkelingsafdeling van EAD Tokyo. Ik was de geluidsregisseur van het vorige spel, Super Mario Galaxy, en voor dit spel bekleedde ik dezelfde positie. We hebben veel nieuwe muziek voor dit vervolg geschreven, dus… Ik hoop dat iedereen er met plezier naar luistert.
Je bedoelt dat, hoewel het een vervolgspel is, je niet het gevoel hebt dat je de muziek uit de voorganger hebt gerecycled.
Dat klopt. Miyamoto heeft ons zelfs verteld dat we te hard werkten. Hij zei “Als ik jullie gewoon jullie gang laat gaan, willen jullie alles vernieuwen, maar er zijn ook spelers die hielden van de muziek uit het vorige spel, en hopen daar meer van te horen.”
Natuurlijk is het belangrijk om een traditie te beschermen, en we willen de spelers die het vorige spel goed vonden niet tekort doen. Maar goed, daar zit je dan, gevangen tussen die gedachten en het feit dat het niet leuk is om een spel te maken dat vrijwel gelijk is aan de voorganger. Wat doe je dan?