Wat dacht je aanvankelijk te moeten doen om van de Activiteitenmeter voor de Nintendo DS een goede opvolger te maken voor de Pokémon Pikachu-stappenteller?
We besloten het de Pokéwalker24 te noemen en wilden absoluut dat het een scherm zou hebben. Vervolgens vroegen we Game Freak om met voorstellen te komen voor de functies waarover het zou moeten beschikken, en hoe het gebruikt zou kunnen worden om Pokémon te spelen. Het voorstel betrof een document dat ongeveer drie keer zo dik was als het specificatiedocument van Pokémon Pikachu (lacht)! 24 De Pokéwalker is een stappenteller die wordt geleverd bij Pokémon HeartGold en SoulSilver. De speler kan één Pokémon die in de spellen is gevangen naar de Pokéwalker overbrengen, maar kan het apparaatje ook gebruiken om wilde Pokémon te vangen of om de Dowsing-machine te gebruiken en zo voorwerpen op te sporen.
In eerste instantie dacht ik slechts aan een functie, die spelers in staat zou stellen om naast Pikachu ook andere Pokémon mee te nemen voor een wandeling.
En dat niet alleen: je kunt zelfs gaan wandelen met één Pokémon die vervolgens vriendjes wordt met een nieuwe Pokémon, om dan met die nieuwe terug te komen. Dat was één van de dingen die we uiteindelijk hebben kunnen bewerkstelligen in het spel, maar dat oorspronkelijke specificatiedocument zat echt boordevol met allerlei functies.
Wat we aanvankelijk dachten, was dat het ongetwijfeld erg leuk zou blijken om gewoon in staat te zijn met iedere gewenste Pokémon te gaan wandelen. We vonden dat dit van zichzelf al genoeg zou zijn om het spel een geweldig extra element mee te geven, dus we gingen aan de slag en werkten er hard aan om dit goed voor elkaar te krijgen. Vervolgens hebben we het ook zo gemaakt dat de speler andere Pokémon kan vangen, voorwerpen kan opsporen en verbinding kan maken met andere Pokéwalkers via een infraroodverbinding.
Wat het ontwerp betreft, lag er in de tekenfilmserie perfect materiaal te wachten om gebruikt te worden. In de spellen was er aanvankelijk nooit een vastomlijnd idee van hoe de Poké Ball eruit zou moeten zien. Maar de regisseur, Yuyama-san25, was zo goed om een voorstel doen voor het uiterlijk ervan. Hij zei: “Wat dacht je ervan, als we de Poké Ball zo maken dat hij eerst klein is, maar veel groter wordt en gegooid kan worden, als de knop in het midden wordt ingedrukt?” 25 Kunihiko Yuyama is een anime-regisseur die de leiding heeft over zowel de tekenfilmserie als de films van Pokémon.
Zo werd de Pokéwalker uiteindelijk ongeveer even groot als de Poké Ball, voordat die groter wordt, met een diameter van 48 mm en een dikte van 13,9 mm.
Precies. Pokémon Trainers bevestigen drie van deze Poké Balls aan de linker- en rechterkant van hun riem. De Pokéwalker is uiteindelijk erg veel op deze ballen gaan lijken, waardoor ik zin krijg om er zes aan mijn riem te bevestigen en ermee rond te lopen (lacht)!
Daarom vroeg ik me af of we mensen zouden kunnen vragen om er zes te kopen. Maar dat zou natuurlijk een beetje te ver gaan (lacht)… Maar zoals de Wireless Adapter veel aantrekkelijkere producten maakte van FireRed en LeafGreen, voegt de Pokéwalker waarde toe aan HeartGold en SoulSilver. Als draagbaar speelgoed dat communicatie mogelijk maakt, is de Pokéwalker zelf ook in staat om te communiceren met de Nintendo DS. En door het te verbinden met het systeem, kan het evolueren. De combinatie van HeartGold en SoulSilver met de Pokéwalker is in dit opzicht representatief voor de zeer grote toename in omvang van de serie.
Maar Pokémon is een bijzondere gelegenheid en als de "koning van draagbaar speelgoed", Ishihara-san, iets op zo’n enthousiaste manier goedkeurt, geloof ik dat we er iets mee moeten doen. Natuurlijk had je de Activiteitenmeter voor de Nintendo DS niet simpelweg in zijn oorspronkelijke vorm kunnen gebruiken, en hoewel het nogal haastwerk was om in zo’n korte tijd een beslissing te nemen met betrekking tot de functies en het ontwerp...
Dan hadden we dit punt niet kunnen bereiken. Hoewel de Activiteitenmeter voor de Nintendo DS niet een voorwerp is dat je in het bad kunt laten vallen of in de wasmachine kunt stoppen, kun je het wel in je zak doen, omdat het bestand is tegen zweet. Omdat we ervoor wilden zorgen dat het spatwaterdicht werd en het bestand zou zijn tegen dit soort alledaagse omstandigheden, hebben we de vorm op het allerlaatste moment nog een aantal keren aangepast, om te zorgen dat hij beter tegen water kon. Juist omdat het dit soort proeven heeft doorstaan, kon de Activiteitenmeter van Ishihara-sans hond Pocky een maand buiten overleven in de regen (lacht). Als de Activiteitenmeter niet meer had gewerkt, had je misschien niet het idee gehad om het in Pokémon te gebruiken.