Je hebt gezegd dat je graag wilt dat jonge mensen Duivelse Brain Training gaan gebruiken. Waarom wil je dat? Het idee van Brain Training was dat je hersenen zwakker worden als je ouder wordt, maar dat je slim ouder kunt worden als je de hersenen regelmatig stimuleert.
Ik moet eerst de verschillen uitleggen tussen de vorige Brain Training en de nieuwe titel, Duivelse Brain Training. Brain Training is ontworpen om de verwerkingssnelheid van het werkgeheugen van de gebruiker te verbeteren11. Duivelse Brain Training is ontworpen om de capaciteit van het werkgeheugen te vergroten.
Als je jong bent, is je verwerkingssnelheid ongelooflijk snel, maar als je ouder wordt, wordt het opeens langzamer. Daarom is het belangrijk om de verwerkingssnelheid van oudere mensen te verbeteren. De verwerkingssnelheid van jonge mensen is al snel en daardoor is er minder ruimte voor verbetering, ook al kunnen ze nog wel sneller worden.11 Niet alle oefeningen van Brain Training zijn ontworpen om de verwerkingssnelheid van het werkgeheugen te verbeteren. In deze titel worden de oefeningen die de verwerkingssnelheid trainen “Aanvullende training” genoemd, en de andere oefeningen staan onder de noemer Brain Training.
De capaciteit van het werkgeheugen wordt ook kleiner met de leeftijd, maar er is niet zo’n heel groot verschil tussen jonge en oude mensen. In de psychologie wordt vaak gezegd dat we gemiddeld maximaal zeven dingen tegelijk kunnen onthouden.
Dat is toch vaak als reden gegeven waarom telefoonnummers uit zeven cijfers bestaan?
Dat klopt. Zowel jongen mensen als mensen tussen de 60 en 70 jaar onthouden gemiddeld zeven dingen tegelijk. Jonge mensen kunnen normaal gesproken zeven, acht of negen dingen onthouden, terwijl oudere mensen vaak zeven, zes of vijf dingen kunnen onthouden – zo groot is het verschil niet. Door training kan dit aantal veel hoger liggen. Als je n-back-oefeningen uitvoert, kan de gemiddelde persoon van maar ongeveer twee stappen terug de problemen herinneren, maar dit kan door te trainen met zo’n tien keer worden verhoogd.
Aangezien je Duivelse Brain Training deels voor jezelf hebt gemaakt, Dr. Kawashima, neem ik aan dat je het graag had tot je beschikking had gehad toen je jonger was.
Ja. De potentie voor verbetering is van dien aard dat ik ervan overtuigd ben dat ik me nu in een andere situatie zou begeven als ik deze software op jonge leeftijd had gebruikt.
Brain Training verhoogt de kloksnelheid12, waardoor de processen sneller verlopen. Aan de andere kant verhoogt Duivelse Brain Training het RAM-geheugen13 van de computer. Als de computer te weinig RAM heeft, slaat hij vast, hoe snel de processor ook is. Het kan alle informatie gewoonweg niet aan. Iwata-san, ik weet zeker dat je tijdens het spelen van Duivelse Brain Training hebt gemerkt dat je vast komt te zitten en je interne geheugen vluchtig wordt14. (lacht)12 Kloksnelheid is het tempo van de verwerking tussen onderdelen van een circuit in een computer. Hoe hoger de kloksnelheid, hoe hoger de verwerkingssnelheid van de computer.13 RAM staat voor “random access memory”, een vorm van geheugenopslag die in computers wordt gebruikt.14 Geheugen dat vluchtig wordt, verdampt en verdwijnt.