In de periode van 2004 tot 2006 waren er geen duidelijke theorieën geformuleerd over de vraag wat er in onze hersenen gebeurt. Toen Brain Training nog populairder werd, werden er vragen gesteld over het wetenschappelijke gehalte. De populariteit van de spellen hebben je wellicht wat problemen opgeleverd, Dr. Kawashima.
Nee, nee. Weet je wat het is, met Brain Training had iemand voor het eerst een product gemaakt dat beweerde wetenschappelijke informatie te gebruiken over de gebeurtenissen in de hersenen van de gebruikers. Het beweerde in feite het prefrontale deel van de hersenen te stimuleren. Ik vond dat behoorlijk baanbrekend en vond het echt jammer dat weinig mensen dat element onderzochten.
Daarnaast denk ik dat Brain Training heel waardevol was om gezinsleden van verschillende generaties met elkaar te laten communiceren, al werd aan dat aspect ook weinig aandacht besteed.
Met Optische topografie 3 is aangetoond dat de bloedcirculatie toeneemt als iemand Brain Training speelt. Met andere woorden, het zet de hersenen aan het werk. Aan de andere kant waren er destijds nog geen theorieën over wat er daarna in de hersenen verandert. Ik ben benieuwd hoe de onderzoeken sinds die tijd zijn gevorderd.3 Optische topografie is een medische procedure die wordt gebruikt om hersenactiviteit te onderzoeken. Het meet de activiteit aan de oppervlakte van de hersenen, in delen die zich bezighouden met motoriek, taal en andere functies.
Nou, ten eerste hebben we bewezen dat je bij oude mensen die Brain Training spelen, verbeteringen in een aantal hersenfuncties kunt zien. Dat is verifieerd met een scala aan psychologische indicatoren.
We hebben ook gemerkt dat als je, in tegenstelling tot Brain Training op het Nintendo DS-systeem, geheugentrainingssoftware op een computer gebruikt, je niet merkbaar het functioneren van de hersenen verbetert. Die andere trainingen lijken een voor de hand liggende manier om onze hersenen te trainen, maar metingen via optische topografie laten zien dat ze in feite geen belasting vormen voor het prefrontale deel van de hersenen.
Dus zelfs als je dingen doet die op het eerste oog hetzelfde zijn als de oefeningen in Brain Training, train je niet echt je hersenen, tenzij je tegelijkertijd een aantal met elkaar verbonden processen uitvoert, zoals een probleem lezen, een berekening maken en het antwoord opschrijven met de stylus van de Nintendo DS.
Ik begrijp het. Dus je meet hersenactiviteit met een methode als optische topografie, waarmee je de bloedstromen in de hersenen kunt observeren en kunt zien of er een belasting op de hersenen wordt gelegd.Ik weet nog dat we bij de ontwikkeling van Brain Training een paar oefeningen hadden gemaakt die waren gebaseerd op jouw theorieën. Uiteindelijk werden veel van deze oefeningen weer weggegooid. Er waren oefeningen die logischerwijs de hersenen moesten stimuleren, maar jij vertelde dat ze in werkelijkheid de hersenen ‘afkoelden’. Dat geeft wel aan dat je niet kunt weten wat de hersenen stimuleert totdat je de hersenactiviteit ook echt meet.