Chapter 2: In a delicate balance
Now that we have a good understanding of this game's setting and theme, I would like to take a deep dive into the visuals. Was Mika Pikazo-san (6) chosen as the illustrator to handle this title's character design from the very beginning?
(6) An illustrator born in Tokyo in 1993. After graduating high school, she became interested in South American video technology, advertising design and music, and moved to Brazil for about two years. Since returning to Japan, she has worked on various genres of artwork including character design, logo and merchandise design for apparel brands, cover art for novels and CD album covers.
We had several candidates. We were looking for an artist whose design style would appeal to a broad audience – including younger players – as well as the ability to portray a variety of characters. Among the candidates, Mika Pikazo-san's drawings were colourful, vivid, and really popped! They were a perfect fit for the flashy direction we wanted for this title. It was a unanimous vote with the entire development team agreeing, “She’s the one!”.
It was really vibrant and dazzling, and I felt that it had everything we were looking for.
So then... Did you just approach her and ask her to draw 50 or so characters without any information about the game, like you'd normally do? (Laughs)
If Intelligent Systems asks you to design 50 characters, it's pretty obvious that it's for a new Fire Emblem game, right? (Laughs)
Well, I thought it'd be better to be upfront about the request. That said, there was one concern she had. Since she usually draws young characters, she was concerned about her confidence level in some of the character design. It's true that the designer's skills should not be limited to drawing cool nobles and young girls. In Fire Emblem, there are a variety of characters like hardened soldiers, and on top of that they need to be able to draw armour, weapons and creatures like Pegasuses.
An illustrator once told us that they didn't know where the wings on a Pegasus grow from, or how people mount it. (Laughs)
The first characters were Alear and Céline. We thought it was best to start off with the base male character and female characters. These are some of the rough designs from the first draft.
Based on the game's setting, she proposed many variations with different hairstyles and colour schemes and such. Then we had back and forth discussions with our internal staff to decide the character's image.
I think that’s one of the unique features of Mika Pikazo-san's work. She uses accent colours here and there, and strikes the right balance. It’s easier to understand if you look at her actual drawings, but even though she uses bold colours, they don’t look flat. They have a natural finish, and that’s one of the excellent qualities of her drawings.