Now I understand how you used a different method to update the visuals for The Wind Waker HD. I think it’s an unusual example, but by making it that way, different things came into view.
The way we did it this time, even the designers making the data weren’t able to imagine how it would look when the images first appeared. Because a method had been put in place to completely replace the images, I think there were times when the designers saw those images come up for the first time and they’d be like, “What?!” (to Arimoto-san) Right?
It was a new sensation for something to show up when I had no memory of making it!
Dohta-san’s a bit mischievous, so he’d put in some revisions thinking we’d never notice, and without telling anyone. Then he would wait for someone to notice and say something. As a designer, I couldn’t stand for anyone to think I wasn’t able to see it (laughs), so before Dohta-san revealed it, I wanted to point it out, saying, “Oh, I liked what you put in the other day!” We enjoyed that kind of quiet battle between the two of us.
The quality improved at amazing speed in the latter half of development. It would change significantly in just half a day!
So of course, people said, “You probably can’t do it in such a short amount of time.” (laughs) Once we got started, a lot popped up.
But like Dohta-san said, with the way we made it this time we couldn’t tell how the final form would shape out in the end, so we just had to believe. The two of us just watched over, wondering how it would change.
Dohta-san, you never imagined that eleven years later you’d be analysing and reshaping the data of a game you enjoyed before you were a developer.
As someone who experienced it both as a player and a developer, did anything stand out?
In that sense, it felt to me like what they were originally trying to do with The Wind Waker didn’t fit within the confines of SD resolution21. By changing it to HD, I saw how the number of colours increased, the resolution go up, and the animation became finer and fluid, so the character’s eye movement and things like that come alive. It’s something that I realised comparatively as I was working.21. SD resolution: The image quality of analogue television broadcasts before HD televisions.
Before, they were trying to stuff more than would fit into the container. As you were converting the data and programs from that time into the new container, you realised what they had really wanted to do.
Upon seeing The Wind Waker HD, I realised that with the original version, we had been trying to make something beyond what Nintendo GameCube could express.