Super Mario Galaxy, the first 3D Mario action game for Wii, will go on sale on November 1st (November 16th in Europe). I know there are quite a few people who question whether a 3D Mario action game is truly fit for Wii. So I have decided to ask the developers in detail about what went through their minds while they were creating this latest addition to the Mario series. By the way, this time around I have asked for help through this interview from (Akinori) Sao-san, the former editor-in-chief of the Nintendo Dream magazine and now a freelance writer. Sao-san, thank you for being with us today.
You remember so well! (laughs) Back then I had asked you to do an extended, full interview with me. Still, this time I feel a little nervous being involved in such a special occasion now that I am in a different position. But at the same time, I'm really excited that I get to hear about the true successor to the 3D Mario action game series from the various developers in this four-part interview.
Super Mario Galaxy was developed by our EAD (Entertainment Analysis and Development) Tokyo office. The staff were going through the peak of the development cycle during this interview, so I have decided to personally head over here to Tokyo. So this and the next interview, the first two of the four, will be brought to our readers as an interview special, "Iwata Asks (Business Trip Edition)". Now, for the first part of these interviews, I’d like to interview the producer and the director of the project. Please begin by introducing yourselves.
I am Shimizu, and I work as the producer at EAD Tokyo. For Super Mario Galaxy, my main task was to create a work environment where everyone in the staff could focus on development.
Hi, I am Koizumi, also from EAD Tokyo where I worked as the director for this project. Since Shimizu-san handled the task of communicating with all our outside sources, I was able to plunge right in and focus on development with the other staff members in the lab. Oh, and it was also my job to “interpret” (Shigeru) Miyamoto-san’s comments for the developers.
The story goes back to the year 2000. It was during the GameCube presentation event1, where we revealed a demo called “Mario 128”2.I was the director of that demo. After that event, I kept thinking of ways of somehow turning the system used in Mario 128 into a product. However, I had always thought that realizing this would be close to impossible.
It was for technical reasons. In Mario 128, the platform was built in the shape of a flying saucer, but to change the platform into a spherical shape that Mario could freely roam around on would require a high level of technical expertise. I also felt that the motivation of the team members had to be very high in order to overcome this obstacle.
Incidentally, I had heard about the spherical platforms from Miyamoto-san more than five years ago, though at the time, I didn’t quite understand why having spherical platforms would be so ground-breaking. However, as Mario Galaxy began to take shape, I finally started to understand.
At the time, I felt the same way. It sounds interesting, but I wasn't sure whether or not it would be worth the effort. Thinking back, this probably was a thought that was shared by everyone in the staff. But Miyamoto-san kept saying over and over again that he wanted to make it happen.
So, about two years ago, after we were finished developing Donkey Kong Jungle Beat3 for the GameCube, we had some time to plan what our next game would be. I had suggested creating a new, original game on our own, but then Miyamoto-san said in a rather sad tone, "I wish you could make a game with Nintendo characters...". (laughs)