Miyamoto-san said that when he talked with you, he realised something important and it was a big relief.
Yes. It was a relief for me, too. I don’t know what Miyamoto-san told you in your most recent discussion for “Iwata Asks,” but the theme - the keyword - this time was resonance.
Oh, is that right? I’ve worked together with Miyamoto-san ever since Mario 64, and he always says that in this line of work you have to create both resonance and a sense of the unusual. If that balance breaks down, the game doesn’t work.
If nothing is unusual, it isn’t striking, and if it doesn’t resonate, no one wants to stick with it.
That’s right. The conclusion we reached during that conversation was that when you want to surprise players, you have a tendency to place emphasis on the unusual, but toward the beginning of the game, resonance is very important, and as the game progresses, it then becomes important to gradually increase the element of the unusual. Mr. Miyamoto and I spent time and came to such conclusions.
I believe it is. And I noticed one other thing by talking with Miyamoto-san this time. I started learning guitar recently, and my reason for starting is related to that. When I try to make a game into a single package, I always try to encompass it via a story. But this time, after thinking it through in a number of different ways, I thought maybe a Mario game is a kind of musical instrument.
For example, if someone hands you a Mario game, you can play all kinds of different ways, but a first-time player just walks around and maybe jumps once. That’s like playing a single string on a guitar. Then, when you get a little better, you do a Wall Jump, like playing two strings. You play the same song over and over again, and get better and better, and in the end, you can use all six strings and have more and more fun. I think that’s like Mario. Our job is to make a song that you enjoy as you improve.
The pleasure you feel when you are able to play a musical instrument well and the feeling when Mario runs, jumps and Wall Jumps just the way you want must be quite similar.
I think everyone wants to play a musical instrument well, and they want to play Mario well, but they can’t do it right away. Nonetheless, that feeling of wanting to do it well is the same. Some people may feel like Super Mario Galaxy 2 looks like it’s more difficult than New Super Mario Bros. Wii15, but the essence is the same - the musical instrument that is Mario. So while there may be several more strings, if you play until your hands become accustomed to it, you will be able to play the way you want. 15New Super Mario Bros. Wii: A platform game released in South Africa in November 2009 for the Wii console.
The objective of a Mario game is reaching the goal, and each course is, in musical terms, like one or two measures. This game made me realise for the first time that the way we make Mario games is to leave it up to the players how they want to arrange and play the “music” on their way to the goal. And aside from actions involving items, the character of Mario can basically do whatever he wants from the very start.